2024-02-12

Pēdējie daži gadi HR jomā noteikti nav bijuši viegli – pandēmijas un pēcpandēmijas izaicinājumi, piemēram, mainījusies attieksme pret darbu un attālinātā/hibrīddarba dominēšana darba tirgū, ir radījuši un turpina radīt milzīgus izaicinājumus organizācijām. Lai efektīvi risinātu gan esošos izaicinājumus, gan sagatavotos jaunām vēsmām tirgū, piemēram, mākslīgā intelekta attīstībai, aicinām iepazīties ar šī gada lielākajām personāla vadības tendencēm.

Mākslīgais intelekts un kā tam sagatavoties?

Šī ir viena no lielākajām spekulāciju jomām – cik daudz un kāda veida darba mums tas prasīs. Ir interesanti lasīt šīs prognozes, taču nav ieteicams pārāk kaislīgi parakstīties zem šīm spekulācijām. Atcerēsimies, vēl tikai pirms gada visi teica, ka mākslīgais intelekts neaizstās radošumu, un pirms pusgada bijām liecinieki Holivudas aktieru un radošo personību streikiem, skaitot, cik daudz naudas un pasūtījumu zaudēja ārštata satura veidotāji un redaktori. Pagaidām varam teikt, ka vislielākais automatizācijas potenciāls ir kognitīvajām (analītiskajām, radošajām) funkcijām, bet vismazākais – motoriskajām un sociālajām (cilvēku mijiedarbībai nepieciešamajām) funkcijām.

Un kopumā apgalvojums par darbavietu zaudēšanu ir pārāk spēcīgs, jo pagaidām mākslīgais intelekts var atņemt uzdevumus, nevis darbavietas. Tāpēc izmantosim to un nodosim tam visus vismazāk interesantos, laikietilpīgos analītiskos un tehniskos uzdevumus un padarīsim savu darbu interesantāku, vairāk laika veltot stratēģijai, vadībai, funkciju robežu paplašināšanai un gatavošanos nākotnei.

Kuras prasmes būs svarīgas nākotnē?

Nav viegli pateikt, kādas prasmes būs aktuālas nākotnē, taču šogad noteikti nekļūdīsieties, ja uzsvaru liksiet uz šīm trim prasmēm:

  1. Tehnoloģiskās prasmes, kas ir izšķirošas mākslīgā intelekta izzināšanai un darba optimizēšanai;
  2. Cilvēcība, kuru tuvākajās desmitgadēs neviens mākslīgais intelekts jums neatņems un jaunā paaudze noteikti pieprasīs;
  3. (Paš)līderības prasmes – palīdzēt orientēties strauji mainīgā un neskaidrā vidē un mobilizēt citus rīcībai.

Talantu uzvedības un vadības maiņa

Tie, kas nodarbojas ar darbinieku (klientu apkalpošanas speciālistu, pārdošanas konsultantu, noliktavas darbinieku, aprūpētāju, apkopēju, apkopēju u. c.) pieņemšanu darbā, ļoti labi redz dzimstības samazināšanās sekas. Ja cilvēki var izvēlēties, viņi izvēlas nestrādāt slikti atalgotu, fiziski un emocionāli smagu, zema statusa darbu, turklāt bez iespējas strādāt no mājām. Turklāt šogad darba tirgū būs vairāk Z paaudzes pārstāvju nekā gados vecāku darbinieku (“baby boomers”), kuri no vairākuma atšķiras ar to, ka darbs viņiem nav tikai darbs un veids, kā nopelnīt naudu. Viņiem rūp:

  • nozīme
  • komanda
  • pārredzama un uzklausoša organizācija
  • emocionālā veselība
  • daudzveidība un iekļaušana
  • empātiski līderi

Šīs prasības būtiski mainīs organizācijas kultūru un vadītāju gaitas, lai motivētu un iesaistītu šos darbiniekus darbā. Laika gaitā visiem būs jāmācās:

  • iepazīt savus cilvēkus un veidot ar viņiem ne tikai profesionālu, bet arī cilvēcisku saikni;
  • nodrošināt viņu profesionālo un personīgo izaugsmi, izmantojot regulāru koučingu un tehnoloģiju apmācību;
  • veidot organizāciju, kas rada ilgtermiņa vērtību, un ļoti labi informēt par to, cik svarīgi tas ir ne tikai pašai organizācijai, bet arī plašākai ekonomikas sistēmai un sabiedrībai.

Šie punkti ir būtiski ne tikai talantu piesaistīšanai un noturēšanai, bet arī pašas organizācijas izdzīvošanai. Samazinoties cilvēku skaitam, ir jāsāk meklēt veidi, kā augt un vadīt, izmantojot inovācijas, automatizāciju un efektivitāti. Darbinieku produktivitāte pasaulē jau 17 gadus ir stagnējusi, un mākslīgais intelekts ir viens no cerību stariem, kas to var mainīt uz labo pusi.

Attālinātais darbs joprojām ir ļoti aktuāla tēma, jo tas ir viens no svarīgākajiem motivatoriem (līdzās atalgojumam un labam vadītājam), kas motivē darbiniekus mainīt darbu, ja šādas iespējas nav. Tikmēr pētījumi liecina, ka attālinātais darbs ievērojami kavē inovācijas sadarbības trūkuma dēļ (pat tad, ja pastāvīgi notiek saziņa, izmantojot video), tāpēc bez kompromisa šis jautājums netiks atrisināts. Lai panāktu produktīvas pārmaiņas, ir labi jānosaka, kuri darbinieki ir jāatgriežas birojos un kuri var strādāt hibrīdā vai attālināti. Un, pat ja pēdējiem nav izšķirošas nozīmes inovāciju ieviešanā, viņiem tomēr ir jānodrošina atšķirīgas vadības, iekļaušanas, komunikācijas un motivācijas metodes nekā birojā strādājošajiem. Šī atbildība, par kuru mums pašlaik nav labas prakses rokasgrāmatu, gulstas uz vidējā līmeņa vadītāju pleciem. Un tie, kas šo izaicinājumu pārvarēs, gūs lieliskus augļus – daudz spēcīgākus darbiniekus nekā vidēji tirgū un augstākus rezultātus nekā konkurenti, kuri šo praksi nepiemēro.

HR loma joprojām ir viena no svarīgākajām.

Kad cilvēki ir uzņēmumu lielākie izaicinājumi, to meklēšana un atlase, iekļaušana, noturēšana un motivēšana, personāla vadītājiem būs ne tikai daudz darba, bet arī ļoti svarīgi. Kādi ir galvenie uzdevumi un projekti, kas šogad gaida HR vadītājus?

Automatizācijas jomā:

  • Pilnīga vai daļēja trūkstošo pozīciju automatizācija;
  • Iekšējās saziņas uzlabošana ar automatizācijas palīdzību;
  • Produktivitātes palielināšana ar automatizācijas palīdzību.

Personāla vadības jomā:

  • Automatizācijai un nenoteiktībai noturīgu prasmju attīstīšana sev un citiem: tehnoloģiskās, cilvēku vadības un (paš)vadības prasmes.

Vadības jomā:

  • Palīdzēt dažādu līmeņu vadītājiem atrast valodu ar saviem cilvēkiem, tostarp tiem, kas strādā hibrīdā/attālinātā režīmā, kā arī ar jauno paaudzi, veidojot divvirzienu ielu, kur, no vienas puses, organizācija sadzird un reaģē uz darbinieku vēlmēm, bet, no otras puses, darbinieki novērtē sniegtos ieguvumus, izprot savu lomu spēcīgas vadošas organizācijas veidošanā.

Similar news

Veiksmīgu komandu veidošana: stratēģijas, piemēri un rīki
25 2024

Veiksmīgu komandu veidošana: stratēģijas, piemēri un rīki

Mūsdienu straujajā biznesa pasaulē jebkuras organizācijas panākumi lielā mērā ir atkarīgi no tās komandu efektivitātes un darba ražīguma. Veiksmīgas komandas izveide nav tikai tās prasmīgie dalībnieki. Tas prasa rūpīgu plānošanu, skaidrus mērķus, efektīvu komunikāciju un pareizu vadību. Šajā rakstā mēs aplūkosim veiksmīgas komandas būtiskos elementus, izcelsim reālus piemērus un apspriedīsim rīkus, kas var uzlabot komandas […]

Uncategorized
Aicinām uz Tripod Intervijas kāršu apmācībām!
05 2024

Aicinām uz Tripod Intervijas kāršu apmācībām!

Mācību norises detaļas: 📅 Datums: 31. jūlijs 🕒 Laiks: 12:30 (pulcēšanās no 12:15) 📍 Vieta: Biroju ēka “Verde”, Roberta Hirša iela 1 Pilna cena apmācībām ir 240 EUR (Smart HR partneriem un LPVA biedriem atlaide -20%)! 💰 Kas ir Tripod intervijas kārtis? Tripod intervijas kārtis ir ideāls rīks personāla atlases un personāldaļas speciālistiem, kas vēlas […]

Uncategorized
Darba dzīve un pienākumi šodien
03 2024

Darba dzīve un pienākumi šodien

Darba dzīve un ar darbu saistītie pienākumi mūsdienās prasa, lai arvien vairāk darbinieku spētu izprast savu darba saturu, patstāvīgi pieņemt lēmumus un rast risinājumus problēmām, kas rodas. Šajā ziņā ir mainījusies arī vadītāja loma, pārejot no kontrolēšanas un vadīšanas uz darbinieka patstāvības un profesionālās attīstības atbalstīšanu. Būtiskās vadītāja kompetences arvien vairāk ietver koučinga vadības stilu, […]

Uncategorized
Atslēga uz darbinieku apmierinātību: Labumu paketes nozīme darbavietā
21 mai 2024

Atslēga uz darbinieku apmierinātību: Labumu paketes nozīme darbavietā

Mūsdienu konkurētspējīgajā darba tirgū izpratne par darbinieku vajadzībām un to apmierināšanu ir būtiska uzņēmumiem, kas vēlas noturēt esošos darbiniekus un piesaistīt jaunus. Labumu paketes darbavietā ietver plašu piedāvājumu klāstu, ko darba devēji papildu ikmēneša algai, sniedz saviem darbiniekiem. Šie labumi var ietvert veselības apdrošināšanu, pensiju plānus, apmaksātu atvaļinājumu, elastīgu darba laiku, profesionālās izaugsmes iespējas un […]

Uncategorized
Ekstraversija pret introversiju: kurš darbinieks uzņēmumam ir izdevīgāks?
03 mai 2024

Ekstraversija pret introversiju: kurš darbinieks uzņēmumam ir izdevīgāks?

Rakstu sērija par BIG 5 personības iezīmēm darba vidē Man bieži jautā, kā cilvēka personības novērtēšana var prognozēt viņa sniegumu profesionālajā vidē. Vai personībai vispār ir nozīme? Patiesībā ir! Personības iezīmes paredz uzvedību, problēmu risināšanas stratēģijas, personīgos izaicinājumus un veidus, kā mēs reaģējam uz ārējiem stimuliem u.c. Šoreiz mēs runāsim par ekstravertiem un introvertiem. Ekstraversija […]

Uncategorized
Mūsdienīga organizatoriskā izpēte: elastīgs rīks veiksmīgai uzņēmējdarbībai
24 apr 2024

Mūsdienīga organizatoriskā izpēte: elastīgs rīks veiksmīgai uzņēmējdarbībai

Mēs uzrunājām vairākus Baltijas valstu lielu organizāciju vadītājus un personāla vadītājus, lai noskaidrotu viņu viedokli par pētījumiem organizācijās – to nozīmi, gaidām un vērtību organizācijai. Interviju laikā atklājām dažādas tēmas, kas mūsdienās ir svarīgas veiksmīgiem uzņēmumiem, un aspektus kuru izpratnei ir nepieciešama informācija un atziņas no pētījuma. Koncentrēšanās uz darbiniekiem un to atbalstīšana Darbinieku emocionālā […]

Uncategorized
Neirodaudzveidība komandā: Kā atpazīt, palīdzēt un augt?
22 apr 2024

Neirodaudzveidība komandā: Kā atpazīt, palīdzēt un augt?

Marta beigās mēs atzīmējām starptautisko neirodaudzveidības nedēļu. Lai gan šī tēma ir jūtīga un aktuāla, cik daudz mēs patiesībā zinām par to, kas ir neirodaudzveidību un kā darbojas šāda komanda? Vispirms noskaidrosim pašu terminu. Neirodaudzveidība ir plašs jēdziens, kas apraksta smadzeņu darbību netipiskā veidā. Tas nenozīmē, ka kaut kas noteikti ir labāks vai sliktāks; tas […]

Uncategorized
Tripod intervijas kāršu apmācība
03 apr 2024

Tripod intervijas kāršu apmācība

Aktualitāte: Kāpēc ir svarīgi izprast kandidātu personību? Somu Darba-dzīves pētījumu asociācijas prezidente un Alto universitātes pētniece Hertta Vuorenmaa apgalvo, ka mūsdienās “soft skills” drīzāk vajadzētu dēvēt par “power skills”. No minētās pētnieces prezentācijas palika prātā citāts “Soft skills are the hardest ones”. Mūsdienu darba tirgū reti kad ir tā privilēģija izvēlēties aktīvu kandidātu ar visām […]

Uncategorized
Ask Us