Mūsdienu organizācijās arvien skaidrāk ir redzams, ka augstu darba sniegumu veido ne tikai prasmes un pieredze, bet arī kompetences — uzvedības modeļi, kas nosaka, kā cilvēki domā, sadarbojas un risina problēmas. Personības iezīmes un kognitīvās spējas veido šos uzvedības modeļus, padarot psiholoģisko novērtēšanu par spēcīgu instrumentu uz pierādījumiem balstītai HR praksei.
Kas patiesībā ir kompetence
Kompetences vislabāk saprotamas, izmantojot KSAO modeli — zināšanas (Knowledge), prasmes (Skills), spējas (Abilities) un citas iezīmes (Other Characteristics).
Lielākajā daļā profesionālo lomu tiek pieņemts, ka darbiniekiem vai kandidātiem jau ir nepieciešamās zināšanas un tehniskās prasmes, lai veiktu darbu. Izglītība, sertifikāti, profesionālā pieredze un apmācības nodrošina stabilu pamatu. Tā kā šos aspektus ir salīdzinoši vienkārši pārbaudīt, kompetenču novērtēšana koncentrējas uz to, kas atšķir labu sniegumu no izcilas veiktspējas — psiholoģiskajām īpašībām, kas nosaka, kā cilvēki savas prasmes pielieto reālās situācijās.
Šeit īpašu vērtību sniedz Tripod testi. Tie mērķtiecīgi novērtē tieši tos darba snieguma aspektus, kuras ir visgrūtāk novērot, bet kurām ir vislielākā prognozējošā jauda: „spējas” ar Tripod Analytical un „citas iezīmes” (personība) ar Tripod Persona.
Šie faktori palīdz izprast, kāpēc cilvēki uzvedas noteiktā veidā, kā viņi reaģē uz izaicinājumiem, kā viņi iekļaujas komandā, pielāgojas pārmaiņām, sadarbojas, komunicē un risina problēmas. Tehniskās prasmes var palīdzēt iegūt amatu, bet personības iezīmes un spējas bieži nosaka, cik veiksmīgi un ilgtspējīgi cilvēks darbojas organizācijā.
Kā organizācijas praksē izmanto Tripod testus kompetenču novērtēšanai
Lai ilustrētu, kā kompetenču novērtēšana darbojas reālā vidē, aplūkosim nesenu plaša mēroga projektu, kurā tika iesaistīta operatīvā līmeņa profesionāļu (40 cilvēku) novērtēšana. Šajā amatā galvenie izaicinājumi bija intensīvs kontakts ar klientu, nepieciešamība patstāvīgi risināt sarežģītas situācijas un saglabāt organizētību neprognozējamos apstākļos.
1. Esošo kompetenču līmeņu novērtēšana
Organizācija vēlējās saprast, kuras kompetences ir stiprās puses un kurās jomās ir vajadzīga attīstība. Visi darbinieki izpildīja Tripod persona tiešsaistē un Tripod analytical klātienē. Rezultāti tika sasaistīti ar organizācijas kompetenču modeli, īpaši fokusējoties uz klientu orientāciju, komunikāciju, problēmu risināšanu, stresa noturību, iniciatīvu un pielāgošanās spēju.
2. Augsta potenciāla un risku identifikācija
Apvienotie rezultāti ļāva noteikt darbiniekus ar skaidru vadības potenciālu, kā arī tos, kuriem nepieciešams atbalsts plānošanā, komunikācijā vai stresa vadībā. Lēmumi tika balstīti datos, nevis pieņēmumos vai subjektīvos vērtējumos.
3. Mērķtiecīgu attīstības aktivitāšu izstrāde
Balstoties uz novērtējumu, organizācija izveidoja attīstības programmu ar moduļiem:
- efektīvai komunikācijai un konfliktsituāciju vadībai,
- stresa noturībai un emocionālajai pašregulācijai,
- strukturētai problēmu risināšanai,
- darba plānošanai un organizēšanai.
Tripod rezultāti palīdzēja personalizēt koučinga sarunas un nodrošināt katram darbiniekam piemērotu attīstības atgriezenisko saiti.
4. Vadītāju atbalstīšana, nodrošinot uz datiem balstītus secinājumus
Vadītāji saņēma apkopotus komandas datus, kas palīdzēja saprast:
- kāpēc rodas sadarbības izaicinājumi,
- kuriem darbiniekiem nepieciešamāka uzdevumu un prioritāšu skaidrība,
- kā labāk sadalīt pienākumus,
- kā pielāgot atgriezeniskās saites stilu katram komandas loceklim.
Tas ievērojami uzlaboja ikdienas vadības konsekvenci un komandas efektivitāti.
Secinājumi
Kompetence ir uzvedības modeļi — un uzvedībai ir psiholoģisks pamats. Šis organizācijas piemērs parāda, kā Tripod testi sniedz zinātniski pamatotu un praktisku veidu, kā izprast personības iezīmes un spējas, kas nosaka darba sniegumu. Integrējot šos datus kompetenču modeļos, organizācijas var pieņemt skaidrākus lēmumus, veidot mērķtiecīgas attīstības programmas un veidot stiprākas, pielāgoties spējīgas komandas.
Ar pierādījumos balstītiem ieskatiem organizācijas var pāriet no intuīcijas uz caurspīdīgāku, taisnīgāku un efektīvāku talantu novērtēšanu un attīstīšanu.