Mēs uzrunājām vairākus Baltijas valstu lielu organizāciju vadītājus un personāla vadītājus, lai noskaidrotu viņu viedokli par pētījumiem organizācijās – to nozīmi, gaidām un vērtību organizācijai. Interviju laikā atklājām dažādas tēmas, kas mūsdienās ir svarīgas veiksmīgiem uzņēmumiem, un aspektus kuru izpratnei ir nepieciešama informācija un atziņas no pētījuma.
Koncentrēšanās uz darbiniekiem un to atbalstīšana
Darbinieku emocionālā labsajūta un mentālā veselība ir aizvien svarīgāks rādītājs organizācijām. Pēdējos gados esam pieredzējuši, cik spēcīgi cilvēkus var ietekmēt pasaules notikumi. Darba tirgu raksturo straujš darba temps un pieaugoša darba slodze, kas negatīvi ietekmē cilvēku mentālo veselību. Uzņēmumi ir sapratuši, ka, uzraugot un sistemātiski pievēršoties darbinieku labsajūtai un mentālajai veselībai, ir iespējams novērst daudzas ar darbu saistītas problēmas, piemēram, izdegšanu un kluso aiziešanu no darba. Tāpēc uzsvars tiek likts uz pozitīvas darba atmosfēras radīšanu, kā arī elastīgu darba režīmu piedāvāšanu, lai palīdzētu darbiniekiem saglabāt veselīgu darba un privātās dzīves līdzsvaru. Vienlaikus tiek uzskatīts, ka ir svarīgi, lai darbinieki izprastu savu atbildību un savu lomu savas labbūtības ietekmēšanā darbā. Novērtēts darbinieks spēj arī uzņemties iniciatīvu un atbildību par savu labbūtību un attīstības vajadzībām.
Pārredzama vadība kā galvenais labbūtības virzītājspēks
Vadītāji uzskata, ka pārredzamība lēmumu pieņemšanā, informācijas apmaiņa un efektīva saziņa ir būtiski korporatīvās vadības aspekti, kas tieši ietekmē organizācijas darbību un darbinieku apmierinātību. Aptaujātie uzņēmumi nepārtraukti strādā pie šo jautājumu pilnveidošanas, un aptauja ir viens no galvenajiem instrumentiem, lai novērtētu attīstības vajadzības saistībā ar informācijas apmaiņu un komunikāciju. Aptaujātie vadītāji norādīja, ka viņu uzņēmumos uzsvars tiek likts uz to, lai darbinieki justos iesaistīti un ņemti vērā. Vadītāji to veicina, tieši sniedzot darbiniekiem informāciju par uzņēmuma darbību, būdami pieejami darbiniekiem, ja viņiem rodas jautājumi un bažas. Pārredzama informācijas apmaiņa nodrošina arī lielāku darbinieku apmierinātību, jo izskaidro darbiniekiem “kopējo ainu” un palīdz viņiem izprast viņu individuālās lomas nozīmi un viņu ieguldījuma vērtību organizācijas panākumos.
Līderi tiek attīstīti sistemātiski un konsekventi
Kad jautāts par vissvarīgākajām līdera īpašībām, kā vienu no svarīgākajām noteikti nosauc spēju vadīt komandu. Mūsdienu vadītājiem ir jābūt “cilvēkiem”, kas prot atklāti komunicēt un iedvesmot savu komandu. Tomēr šāds vadības stils nav raksturīgs visiem, un ir nepieciešams atbalstīt un attīstīt līderus šajā jomā. Tajā pašā laikā līdztekus maigajām prasmēm ļoti svarīgas ir arī stratēģiskās vadības prasmes. Vadītājiem ir jāspēj pielāgoties mainīgajiem apstākļiem, izvirzīt mērķus un uzņemties atbildību par saviem lēmumiem. Aptaujā iegūtās darbinieku atsauksmes palīdzēs saprast, kā vadītāji atbilst šīm prasībām, kādas ir viņu attīstības vajadzības un kā viņus var labāk atbalstīt.
Aptaujai jābūt elastīgai un kompaktai
Pamatojoties uz pieredzi un aptaujāto vadītāju viedokļiem, varam droši apgalvot, ka garās aptaujas aizvien biežāk paliek pagātnē un ka priekšroka tiek dota īsākām aptaujām. Arvien biežāk ir nepieciešams biežāk iegūt atgriezenisko saiti no darbiniekiem, lai varētu ātrāk reaģēt un īstenot izmaiņas. Tāpēc daudzas organizācijas ir ieviesušas “pulsa aptauju”, kas ļauj operatīvāk novērtēt situāciju organizācijā un pievērsties ļoti konkrētiem jautājumiem. Organizācijām ir svarīgi arī spēt pielāgot metodoloģiju konkrētā brīža situācijai un vajadzībām, kā arī papildināt to ar aktuālām tēmām vai jautājumiem. Atvērtie komentāri tiek uzskatīti par ļoti vērtīgiem, jo tie sniedz plašāku pamatojumu skaitliskajiem novērtējumiem. Darbinieku komentāri papildina aptaujas daudzveidību un palīdz gūt precīzāku priekšstatu par to, kas patiesībā notiek organizācijā.
Būtiska ir pārredzamība un iekļautība
Intervijās atklājās, ka pārredzamība organizācijām kļūst arvien svarīgāka, runājot par rezultātiem un lemjot par tiem. Tradicionāli ar rezultātiem tiek strādāts vairākos līmeņos – augstākās vadības līmenī vairāk par stratēģiskiem jautājumiem un plašākiem mērķiem, bet komandu līmenī – par operatīvākiem jautājumiem un ikdienas darba niansēm. Vadītāji uzskata, ka ir svarīgi, lai darbinieki varētu izteikties par lēmumiem, kas ietekmē viņu darbu, un lai viņi tiktu iesaistīti turpmākajā darbā.
Ir patīkami atzīmēt, ka visos aptaujātajos uzņēmumos organizatoriskās aptaujas tiek veiktas sistemātiski un ka vadītāji izprot to vērtību un svarīgo lomu, kāda tām ir organizācijas attīstībā. Aptaujā ietvertie temati ir labi pārdomāti un būtiski. Šajos uzņēmumos ir ieviesti arī īpaši procesi, lai apstrādātu rezultātus. Darbinieku iesaistīšanās aptaujā tiek augstu vērtēta, un uzņēmumi augstu vērtē arī augstu līdzdalības līmeni, t. i., sasniegt pēc iespējas vairāk darbinieku.
Mēs Tripod Link uzskatām, ka ir svarīgi, lai mūsu pieeja un metodes būtu mūsdienīgas un atbilstu mūsdienās aktuālajām gaitām, tāpēc arī mūsu organizatorisko pētījumu metodoloģijā ir veikti uzlabojumi. Intervijās iegūtie dati mums palīdzēja apstiprināt, ka principi, kurus ievērojām, izstrādājot metodoloģiju, ir aktuāli un atbilst mūsu partneru vēlmēm.
Sekojiet līdzi, jo drīzumā mēs vairāk pastāstīsim par uzlaboto labklājības pētījuma metodoloģiju!