2024-12-13

No psihologa viedokļa raugoties, labvēlīgums ir aizraujoša īpašība, kas būtiski ietekmē komandas darbu, konfliktu risināšanu un starppersonu dinamiku. Svarīgi ir uzsvērt, ka neviena personības iezīme pēc būtības nav slikta; drīzāk dažas no tām var būt piemērotākas noteiktām pozīcijām nekā citas.

Mūsdienu sadarbības vidē, kur komandas locekļu mijiedarbība veicina inovāciju un produktivitāti, arvien lielāka nozīme ir komandas darbam. Pētījumi liecina, ka efektīvs komandas darbs korelē ar lielāku apmierinātību ar darbu, zemāku darbinieku mainības līmeni un labāku uzņēmuma sniegumu. Darbinieki, kuri veiksmīgi darbojas komandā, bieži vien norāda uz lielāku piederības un piepildījuma sajūtu, kas var uzlabot viņu motivāciju un iesaistīšanos.

Labvēlīgums ir galvenā personības īpašība, kas veicina sadarbību. Cilvēki ar augstu labvēlīguma līmeni mēdz sadarboties, būt empātiski un atvērti atgriezeniskajai saitei, tāpēc viņi ir ļoti svarīgi konstruktīvai komandas dinamikai. Tomēr augsts labvēlīguma līmenis var radīt arī problēmas. Dažkārt viņiem var būt grūti noteikt robežas un pateikt “nē”, bieži vien viņi uzņemas papildu uzdevumus, lai palīdzētu kolēģiem, kas var novest pie izdegšanas vai termiņu neievērošanas. Pārāk labvēlīgi vadītāji var izvairīties no nepopulāru lēmumu pieņemšanas, lai uzturētu pozitīvas attiecības, tādējādi apgrūtinot darba izpildes problēmu risināšanu vai koncentrēšanos uz ilgtermiņa mērķiem.

Zems labvēlīgums var būt vērtīga priekšrocība noteiktos amatos, jo īpaši tajos, kur nepieciešama kritiskāka, tiešāka pieeja. Cilvēki ar zemāku labvēlīguma līmeni mēdz būt tiešāki, uzstājīgāki un labprāt apstrīdēt idejas, kas var veicināt inovācijas un novērst kolektīvo domāšanu komandā. Viņu tieksme apšaubīt normas vai spēlēt “velna advokāta” lomu var būt būtiska situācijās, kad nepieciešams kritisks novērtējums un stingra lēmumu pieņemšana.

Vadībā vai līderībā zems labvēlīguma līmenis var būt priekšrocība, ja jāpieņem sarežģīti lēmumi. Līderi ar zemāku labvēlīgumu bieži vien ir gatavāki noteikt skaidras robežas, prasīt atbildību no citiem un koncentrēties uz organizācijas mērķiem un vajadzībām, pat ja tas nozīmē pieņemt lēmumus, kas var nebūt uzreiz populāri.

Labvēlīguma dažādība komandā ir būtiska. Cilvēki ar zemāku labvēlīguma līmeni ne vienmēr var ņemt vērā kolēģu personīgo situāciju, un viņu atsauksmes var šķist tiešas vai pat skarbas. Tomēr šī skaidrība bieži vien ir nenovērtējama, jo viņu atsauksmēm trūkst emocionālā filtra, padarot tās vienkāršas un izmantojamas. Turpretī komandas locekļi ar augstāku labvēlīguma līmeni var vilcināties izteikt konstruktīvu kritiku, baidoties aizskart citu jūtas, priekšroku dodot pozitīvām attiecībām, nevis tiešai atsauksmei. Cilvēki ar zemāku labvēlīgumu arī labprātāk iesaistās sarežģītās sarunās un pauž savu viedokli, kas var būt noderīgi, aizstāvot komandas vajadzības vai tiesības. Ievērojot šo līdzsvaru, komandas var izveidot dinamiku, kurā vienlaicīgi pastāv godīga atgriezeniskā saite un atbalstošas attiecības.

Kopumā labvēlīgumam ir būtiska nozīme komandas darbā un starppersonu dinamikā, ietekmējot to, kā komandas locekļi sadarbojas un sazinās. Lai gan augsts labvēlīguma līmenis veicina sadarbību un empātiju, tas var arī radīt problēmas, piemēram, grūtības noteikt robežas un izvairīties no sarežģītu lēmumu pieņemšanas. Turpretī zems labvēlīgums veicina tiešu saziņu un kritisko domāšanu, kas var veicināt inovācijas un atbildību. Atšķirīgs labvēlīguma līmenis komandās var uzlabot sadarbību, nodrošinot gan atbalstošas attiecības, gan godīgu atgriezenisko saiti.

Similar news

Kas jums jāzina plānojot karjeru IT jomā
06 aug 2025

Kas jums jāzina plānojot karjeru IT jomā

Pēdējos gados IT darbinieku atlases temps ir palēninājies. Nozare turpina augt, taču lēnāk nekā līdz 2023. gadam, un pieprasījums pēc konkrētām specializācijām ir būtiski mainījies. Lai gan darba tirgū netrūkst CV, uzņēmumi arvien biežāk sastopas nevis ar kandidātu trūkumu, bet ar šauru kompetenču atbilstību — nepieciešami nevis jebkādi darbinieki, bet gan augsti kvalificēti speciālisti konkrētās […]

Organizācijas aptaujas
Pulsa aptauja vai organizācijas aptauja – kuru izvēlēties? 
16 2025

Pulsa aptauja vai organizācijas aptauja – kuru izvēlēties? 

Pēdējos gados uzņēmumi arvien biežāk interesējas par Pulsa aptaujām – īsām, regulārām aptaujām, kas paredzētas ikdienas izjūtu un attieksmes izpratnei. Tās ir kļuvušas modernas un šķietami ērti īstenojamas. Tomēr aiz šī ātruma un ērtuma slēpjas būtisks jautājums: vai šīs aptaujas patiešām sniedz to, ko no tām sagaidām?  Lai izvēlētos piemērotāko pieeju, ir svarīgi saprast abu […]

Organizācijas aptaujas
Kāpēc mēs dažkārt neredzam acīmredzamo? Apstiprinājuma aizspriedums HR praksē
16 2025

Kāpēc mēs dažkārt neredzam acīmredzamo? Apstiprinājuma aizspriedums HR praksē

Kopš sāku strādāt konsultēšanas jomā, esmu vairākkārt saskārusies ar kādu raksturīgu niansi. Tiekoties ar potenciālajiem klientiem, nereti nākas dzirdēt frāzi: “Es HR strādāju jau 10+/20+ gadus – es visu zinu, protu, māku, saprotu. Ar ko tieši Tu man vari palīdzēt?” Vai arī: “Es esmu pildījis/-usi simtiem dažādu testu – ko tad jūsu testos var atrast […]

Novērtēšana
“No MI apgūšanas līdz pielāgošanai”: prasme, kas izceļ veiksmīgākos kandidātus 2025. gadā 
27 mai 2025

“No MI apgūšanas līdz pielāgošanai”: prasme, kas izceļ veiksmīgākos kandidātus 2025. gadā 

Pirms pāris gadiem ieraksts CV “protu strādāt ar ChatGPT” lika izskatīties modernam un inovatīvam. Šodien, 2025. gadā, tas jau ir kļuvis par jauno “protu strādāt ar Word”. Mākslīgo intelektu izmanto visi, taču svarīgākais tagad ir — kā tieši Tu to dari.  Darba tirgū notikušas būtiskas pārmaiņas: vairs nepietiek tikai ar MI apgūšanu. Tagad tiek vērtēta […]

Personāla atlase
Kāpēc ir tik grūti atrast labus pārdošanas speciālistus — un kā mēs uzņēmumiem palīdzam to izdarīt pareizi 
30 apr 2025

Kāpēc ir tik grūti atrast labus pārdošanas speciālistus — un kā mēs uzņēmumiem palīdzam to izdarīt pareizi 

Viena no visbiežāk pieprasītajām vakancēm, ko klienti mums uztic, ir pārdošanas amati. Neatkarīgi no tā, vai tas ir biznesa attīstības vadītājs, klientu apkalpošanas speciālists vai pārdošanas vadītājs, ziņa vienmēr ir skaidra: “Mums vajag kādu, kurš spēj veicināt rezultātus — un ātri.”  Mēs saprotam. Pārdošana ir jebkura biznesa dzinējspēks, taču atrast īstos pārdošanas cilvēkus ir grūti […]

Personāla atlase
Darbinieki mazāk apsver iespēju par aiziešanu – iespējamie iemesli un ietekme uz darba tirgu
11 mar 2025

Darbinieki mazāk apsver iespēju par aiziešanu – iespējamie iemesli un ietekme uz darba tirgu

Tripod jau gandrīz 30 gadus veic darbinieku aptaujas gan Igaunijas, gan starptautiskās organizācijās un vienmēr ir analizējis darbinieku vēlmi mainīt darbu, proti, aiziet no pašreizējā darba devēja. 2023. gadā tika sasniegts visu laiku augstākais vēlmes aiziet rādītājs Tripod aptauju vēsturē – 35%. Savukārt, apkopojot pagājušā gada rezultātus, mēs novērojām būtisku šī rādītāja kritumu – līdz […]

Personāla atlase
Internacionālā atlase: Kā veiksmīgi piesaistīt globālos talantus
19 feb 2025

Internacionālā atlase: Kā veiksmīgi piesaistīt globālos talantus

Internacionālā atlase ir daudz vairāk nekā piemērota kandidāta atrašana. Tā ir ceļojums starp dažādām pasaules kultūrām, vērtībām un pieredzēm. Gadu gaitā mums ir bijusi privilēģija intervēt cilvēkus no dažādām valstīm – katrs ar unikālu stāstu, ambīcijām un skatījumu uz darbu un dzīvi. Šī pieredze ir devusi ne tikai praktiskas zināšanas, kā veiksmīgi atrast un piesaistīt […]

Personāla atlase
Atvērtība pieredzei
05 feb 2025

Atvērtība pieredzei

Atvērtība pieredzei ir viena no galvenajām personības īpašībām, kas būtiski ietekmē to, kā indivīdi pieņem jaunas idejas, izaicinājumus un inovācijas darbavietā. Šo iezīmi raksturo gatavība iepazīt jaunu pieredzi, radoši domāt un pielāgoties mainīgajiem apstākļiem. Lai gan augsta atvērtība var būt milzīga priekšrocība mūsdienu strauji mainīgajā darba vidē, tā var radīt arī zināmas problēmas. Turpretī zema […]

Organizācijas aptaujas
Sazinies