2024-12-13

No psihologa viedokļa raugoties, labvēlīgums ir aizraujoša īpašība, kas būtiski ietekmē komandas darbu, konfliktu risināšanu un starppersonu dinamiku. Svarīgi ir uzsvērt, ka neviena personības iezīme pēc būtības nav slikta; drīzāk dažas no tām var būt piemērotākas noteiktām pozīcijām nekā citas.

Mūsdienu sadarbības vidē, kur komandas locekļu mijiedarbība veicina inovāciju un produktivitāti, arvien lielāka nozīme ir komandas darbam. Pētījumi liecina, ka efektīvs komandas darbs korelē ar lielāku apmierinātību ar darbu, zemāku darbinieku mainības līmeni un labāku uzņēmuma sniegumu. Darbinieki, kuri veiksmīgi darbojas komandā, bieži vien norāda uz lielāku piederības un piepildījuma sajūtu, kas var uzlabot viņu motivāciju un iesaistīšanos.

Labvēlīgums ir galvenā personības īpašība, kas veicina sadarbību. Cilvēki ar augstu labvēlīguma līmeni mēdz sadarboties, būt empātiski un atvērti atgriezeniskajai saitei, tāpēc viņi ir ļoti svarīgi konstruktīvai komandas dinamikai. Tomēr augsts labvēlīguma līmenis var radīt arī problēmas. Dažkārt viņiem var būt grūti noteikt robežas un pateikt “nē”, bieži vien viņi uzņemas papildu uzdevumus, lai palīdzētu kolēģiem, kas var novest pie izdegšanas vai termiņu neievērošanas. Pārāk labvēlīgi vadītāji var izvairīties no nepopulāru lēmumu pieņemšanas, lai uzturētu pozitīvas attiecības, tādējādi apgrūtinot darba izpildes problēmu risināšanu vai koncentrēšanos uz ilgtermiņa mērķiem.

Zems labvēlīgums var būt vērtīga priekšrocība noteiktos amatos, jo īpaši tajos, kur nepieciešama kritiskāka, tiešāka pieeja. Cilvēki ar zemāku labvēlīguma līmeni mēdz būt tiešāki, uzstājīgāki un labprāt apstrīdēt idejas, kas var veicināt inovācijas un novērst kolektīvo domāšanu komandā. Viņu tieksme apšaubīt normas vai spēlēt “velna advokāta” lomu var būt būtiska situācijās, kad nepieciešams kritisks novērtējums un stingra lēmumu pieņemšana.

Vadībā vai līderībā zems labvēlīguma līmenis var būt priekšrocība, ja jāpieņem sarežģīti lēmumi. Līderi ar zemāku labvēlīgumu bieži vien ir gatavāki noteikt skaidras robežas, prasīt atbildību no citiem un koncentrēties uz organizācijas mērķiem un vajadzībām, pat ja tas nozīmē pieņemt lēmumus, kas var nebūt uzreiz populāri.

Labvēlīguma dažādība komandā ir būtiska. Cilvēki ar zemāku labvēlīguma līmeni ne vienmēr var ņemt vērā kolēģu personīgo situāciju, un viņu atsauksmes var šķist tiešas vai pat skarbas. Tomēr šī skaidrība bieži vien ir nenovērtējama, jo viņu atsauksmēm trūkst emocionālā filtra, padarot tās vienkāršas un izmantojamas. Turpretī komandas locekļi ar augstāku labvēlīguma līmeni var vilcināties izteikt konstruktīvu kritiku, baidoties aizskart citu jūtas, priekšroku dodot pozitīvām attiecībām, nevis tiešai atsauksmei. Cilvēki ar zemāku labvēlīgumu arī labprātāk iesaistās sarežģītās sarunās un pauž savu viedokli, kas var būt noderīgi, aizstāvot komandas vajadzības vai tiesības. Ievērojot šo līdzsvaru, komandas var izveidot dinamiku, kurā vienlaicīgi pastāv godīga atgriezeniskā saite un atbalstošas attiecības.

Kopumā labvēlīgumam ir būtiska nozīme komandas darbā un starppersonu dinamikā, ietekmējot to, kā komandas locekļi sadarbojas un sazinās. Lai gan augsts labvēlīguma līmenis veicina sadarbību un empātiju, tas var arī radīt problēmas, piemēram, grūtības noteikt robežas un izvairīties no sarežģītu lēmumu pieņemšanas. Turpretī zems labvēlīgums veicina tiešu saziņu un kritisko domāšanu, kas var veicināt inovācijas un atbildību. Atšķirīgs labvēlīguma līmenis komandās var uzlabot sadarbību, nodrošinot gan atbalstošas attiecības, gan godīgu atgriezenisko saiti.

Similar news

Labklājība kā riska pārvaldības rīks
28 nov 2024

Labklājība kā riska pārvaldības rīks

Pastāvīgi mainoties uzņēmējdarbības un sociālajai videi, organizācijām ir pastāvīgi jāpielāgojas, lai saglabātu labu darbību un ilgtspējību. Risku pārvaldība bieži ir galvenais faktors, kas palīdz pārvarēt šos grūtos laikus. Tradicionāli riska pārvaldībā galvenā uzmanība tiek pievērsta finanšu un stratēģiskajiem riskiem, taču arvien vairāk organizāciju apzinās, ka darbinieku labklājībai ir svarīga loma organizācijas risku pārvaldībā. Kas ir […]

Uncategorized
Upskilling and Reskilling: Karjeras izaugsmei un uzņēmumu attīstībai 
21 nov 2024

Upskilling and Reskilling: Karjeras izaugsmei un uzņēmumu attīstībai 

Mūsdienu mainīgajā darba tirgū spēja pielāgoties ir kļuvusi par būtisku prasmi. Neatkarīgi no tā, vai motivē vēlme apgūt jaunu nozari, personīgās izaugsmes ambīcijas, vai arī mainīgā darba tirgus prasības, daudzi darbinieki nonāk krustcelēs, apsverot savu nākamo karjeras soli.   Šīs pārejas pamatā ir divi jēdzieni: upskilling jeb kvalifikācijas celšana un reskilling jeb kvalifikācijas maiņa. Šīs stratēģijas […]

Uncategorized
Talantu Vadība: Spocīgie HR Stāsti
31 okt 2024

Talantu Vadība: Spocīgie HR Stāsti

Halovīns parasti tiek saistīts ar spokiem, biedējošām maskām vai spoku namiem, bet HR pasaulē patiesas šausmas rodas no negaidītām talantu vadības murgu situācijām. Kamēr spoki un briesmoņi parādās tikai reizi gadā, HR speciālisti sastopas ar aizraujošām situācijām visu gadu. Ienirsim dažos stāstos, kas katram HR profesionālim liek izjust zosādu, un apskatīsim, kā pārvarēt šīs bailes! […]

Uncategorized
Kandidātu pieredzes vadība 
24 okt 2024

Kandidātu pieredzes vadība 

Kandidāta pieredze ir ceļojums, ko potenciālais darbinieks iet kopā ar uzņēmumu visā atlases procesā, sākot ar darba sludinājumu un beidzot ar darba piedāvājuma saņemšanu.  Arī šogad daudzi uzņēmumi ir saskārušies ar ievērojamām atlases grūtībām, piemēram, mazāks kandidātu skaits, mainījušās darba meklētāju vēlmes un sīvāka konkurence par talantīgākajiem darbiniekiem. Ņemot vērā šos šķēršļus, cik būtiska ir […]

Uncategorized
Attīstības ietekme uz atgriezeniskās saites prasmēm
19 sep 2024

Attīstības ietekme uz atgriezeniskās saites prasmēm

Pēc organizācijas aptaujas veikšanas daudzas organizācijas mēdz uzsākt attīstības pasākumus, lai turpinātu darbu ar iegūtajiem rezultātiem. Šādi attīstības pasākumi var ietvert dažādas apmācības, seminārus un koučinga programmas. Ar to palīdzību ir iespējams būtiski ietekmēt atgriezeniskās saites prasmes, kas pēdējā laikā daudzās organizācijās ir kļuvušas par attīstības jomu. Efektīva atgriezeniskā saite – gan sniedzot, gan saņemot […]

Uncategorized
Emocionālā stabilitāte 
11 sep 2024

Emocionālā stabilitāte 

Emocionālā stabilitāte jeb tās pašas skalas otra dimensija – neirotisms – parasti ir kandidāta personības iezīme, kas darba devējus interesē visvairāk. Kandidāta emocionālās stabilitātes novērtēšana ir ļoti svarīga, jo emocionālā stabilitāte norāda uz indivīda spēju tikt galā ar stresu, pielāgoties pārmaiņām un saglabāt profesionalitāti sarežģītās situācijās. Produktivitātes saglabāšana, atrodoties saspringtā situācijā, ir būtiska ilgtermiņa panākumiem […]

Uncategorized
Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem
10 sep 2024

Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem

Nākošās Tripod testu licences apmācības norisināsies: 23.10.-24.10.2024.+21.11.2024. Personāla speciālisti apmācībās iegūs pamat zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izmantotu Tripod testus kandidātu un darbinieku izvērtēšanā. Cenā ir iekļauti izmēģinājuma testi apmācību dalībniekiem un diviem prakses gadījumiem, pusdienas, atspirdzinājumi, visi mācību materiāli, kā arī atbalsts pirmajos testēšanas projektos! Apmācības ir aizraujošas, interaktīvas un ļoti praktiskas! Apmācības ietver […]

Uncategorized
Kā izskatās laba atgriezeniskās saites kultūra?
03 sep 2024

Kā izskatās laba atgriezeniskās saites kultūra?

Labas atgriezeniskās saites kultūras izveide organizācijā ir viens no faktoriem, kas būtiski veicina gan darbinieku, gan pašas organizācijas attīstību. Šāda kultūra veicina atklātu saziņu, nepārtrauktu mācīšanos un labāku sniegumu. Veicot pētījumus un ar tiem saistītos turpmākos pasākumus, dalīsimies ar galvenajiem punktiem, kas palīdz veidot spēcīgu un efektīvu atgriezeniskās saites kultūru. Radīt drošu psiholoģisko vidi darbā […]

Uncategorized
Ask Us