Kandidāta pieredze ir ceļojums, ko potenciālais darbinieks iet kopā ar uzņēmumu visā atlases procesā, sākot ar darba sludinājumu un beidzot ar darba piedāvājuma saņemšanu.
Arī šogad daudzi uzņēmumi ir saskārušies ar ievērojamām atlases grūtībām, piemēram, mazāks kandidātu skaits, mainījušās darba meklētāju vēlmes un sīvāka konkurence par talantīgākajiem darbiniekiem. Ņemot vērā šos šķēršļus, cik būtiska ir kandidātu pieredze, lai nodrošinātu, ka jūsu komandā tiek pieņemti atbilstoši darbinieki? Vai katrs atlases posms patiešām ietekmē jūsu spēju piesaistīt īstos talantus?
Kandidātu pieredze ir ļoti svarīga, jo tā tieši ietekmē uzņēmuma reputāciju, spēju piesaistīt talantīgākos darbiniekus un darbinieku noturēšanas rādītājus. Pozitīva pieredze uzlabo uzņēmuma zīmolu un palielina ieteikumu iespējamību, savukārt negatīva pieredze var atbaidīt potenciālos kandidātus un negatīvi ietekmēt darba devēja tēlu.
Daži fakti par kandidātu pieredzi:
53% darba meklētāju ir piedzīvojuši vismaz vienu negatīvu pieredzi atlases procesā.
Saskaņā ar PeopleScout jaunākajiem pētījumiem mazāk nekā divi no 10 kandidātiem novērtē savu pieredzi kā izcilu. (Candidate Experience Report 2023, PeopleScout)
52% darba meklētāju ir atteikušies no darba piedāvājuma, jo atlases procesā ir bijusi slikta pieredze ar potenciālo darba devēju. (2024 Candidate Experience Report, CareerPlug)
76% kandidātu norādīja, ka pozitīva kandidātu pieredze ir ietekmējusi viņu lēmumu pieņemt piedāvājumu. (Candidate Experience Report 2023, CareerPlug)
38% līdz 53% kandidātu apgalvo, ka potenciālais darba devējs viņus ir ignorējis. (2024 Candidate Experience Report, Criteria; 2024 Candidate Experience Report, CareerPlug).
Kas veido negatīvu kandidātu pieredzi
Apskatot dažādus pētījumus, divi galvenie iemesli, kāpēc kandidāti atteicās no darba piedāvājuma, bija “atalgojums un labumu pakete neatbilda gaidītajam” un “loma un pienākumi atšķīrās no manis gaidītajiem”. (2024 Candidate Experience Report, CareerPlug)
Cronofy 2024.gada kandidātu pieredzes pētījums (Candidate Expectations Report 2024, Cronofy) apkopo, kādi ir kandidātu viedokļi par to, kā viņi uztvertu potenciālo darba devēju, kam ir lēns vai neorganizēts intervijas process:
Laika vērtība. Kandidāti izjūt cieņas trūkumu, ja intervijas ir neefektīvas.
Kavēšanās ilgums. Uz jautājumu, kurā brīdī viņi pārtrauktu piedalīties intervijas plānošanas procesā vai gūtu negatīvu priekšstatu par uzņēmumu, šā gada rezultāti liecina, ka kandidāti ir vairāk pieraduši pie ilgāka gaidīšanas laika nekā iepriekšējos gados. Lielāka daļa (36 %) 2024. gada kandidātu (par 12 % vairāk nekā pagājušajā gadā) atteiktos no darba piedāvājuma pēc viena mēneša gaidīšanas. Pēc vienas nedēļas to darītu 12 % kandidātu, kas ir mazāk nekā puse no iepriekšējā gada rādītājiem.
Kā kandidātu pieredze ietekmē jūsu darba devēja zīmolu
Slikta kandidātu pieredze nopietni ietekmē jūsu darba devēja zīmolu vai jūsu uzņēmuma kā darba vietas reputāciju.
- 35 % kandidātu apgalvo, ka ir atstājuši negatīvu atsauksmi tiešsaistē pēc negatīvas pieredzes.
- 60 % kandidātu apgalvo, ka ir atstājuši pozitīvu atsauksmi tiešsaistē pēc pozitīvas pieredzes.
Tas ir būtiski, jo vairāk nekā puse darba meklētāju atsakās no darba meklēšanas uzņēmumā pēc negatīvu atsauksmju izlasīšanas tādās darba devēju atsauksmju vietnēs kā Glassdoor un JobSage. Nepalaidiet garām labākos kandidātus, ļaujot negatīvām kandidātu atsauksmēm ietekmēt jūsu darba devēja zīmolu. (2024 Candidate Experience Report, CareerPlug)
Kā uzlabot kandidātu pieredzi
Nodrošināt lielāku pārredzamību darbā pieņemšanas procesā attiecībā uz atalgojumu un labumu paketēm. Darba meklētāji vēlas uzzināt sīkāku informāciju par amatu jau atlases procesa sākumā, lai varētu pieņemt pamatotus lēmumus. Piemēram, 38 % darba meklētāju sagaida, ka jau sākotnējā darba sludinājumā tiks sniegta informācija par atalgojumu. Šī ir milzīga un vienkārša iespēja darba devējiem uzlabot kandidātu pieredzi, vienlaikus radot arī ieguvumu atlases procesā, jo darba meklētāji paši izvēlēsies atteikties, ja jūsu piedāvājums nebūs atbilstošs.
Sniegt skaidru un precīzu informāciju par darbu un pienākumiem. Veltiet laiku, lai pārliecinātos, ka jūsu darba sludinājums ir izsmeļošs un precīzi atspoguļo amata pienākumus. Kandidāti uz jūsu darba sludinājumu skatās kā uz orientieri, iedomājoties, ka viņi varētu strādāt jūsu uzņēmumā. Ja vēlāk viņi uzzinās, ka tas nav precīzs, viņi jutīsies tā, it kā jūs veltīgi tērētu viņu laiku.
Uzlabot komunikāciju starp intervētājiem un kandidātiem. Kandidāti uzskata, ka ātra un bieža saziņa ar potenciālo darba devēju ir būtisks pozitīvs faktors kandidātu pieredzē. To ir svarīgi paturēt prātā visā atlases procesā ar visiem kandidātiem, ne tikai ar tiem, kurus izvēlaties virzīt uz priekšu.
Šeit ir daži padomi, kā uzlabot saziņu ar kandidātiem:
- Atbildiet visiem kandidātiem uzreiz pēc pieteikšanās – to var automatizēt, izveidojot e-pasta paraugus vai ieviešot kandidātu pieteikšanās sistēmā.
- Informējiem kandidātus par visiem atlases procesa soļiem un laiku– 32% kandidātu sagaida, ka par nākamajiem atlases procesa posmiem uzzinās sākotnējās intervijas laikā. Sniedziet kandidātiem priekšstatu par to, ko sagaidīt.
- Informējiet kandidātus par viņu statusu atlases procesā – ja kandidāts sazinās ar jums, lai saņemtu jaunāko informāciju, tas ir signāls, ka jums ir jāuzlabo komunikācija. Atcerieties, ka kandidāti bieži vien meklē vairākas darba iespējas vienlaicīgi, un jūs varat palaist garām savus labākos kandidātus.
- Atsauksmes. 44% organizāciju nav nodrošinājušas iespēju kandidātiem sniegt atsauksmes par savu pieredzi. Ja neizmantojat aptaujas, lai iegūtu atsauksmes no visiem kandidātiem, jūs zaudējat vērtīgu informāciju, kas varētu palīdzēt uzlabot jūsu darba devēja zīmolu, ietekmēt darbinieku skaita samazināšanos un saīsināt darbā pieņemšanas ciklu. (Candidate Experience Report, 2024)
Lai piesaistītu un noturētu talantīgākos darbiniekus, uzņēmumiem ir jāfokusējas uz pozitīvas kandidātu pieredzes veidošanu visos atlases posmos. Caurspīdīgums par atalgojumu, precīzs amata pienākumu izklāsts, efektīva saziņa un atgriezeniskā saite ir galvenie faktori, kas uzlabo pieredzi un palīdz izvairīties no kandidātu atteikšanās. Neatkarīgi no darba tirgus situācijas, pozitīva kandidātu pieredze var būt izšķirošs faktors, lai nodrošinātu jūsu uzņēmumam konkurētspēju un piesaistītu labākos talantus.