2025-02-19

Internacionālā atlase ir daudz vairāk nekā piemērota kandidāta atrašana. Tā ir ceļojums starp dažādām pasaules kultūrām, vērtībām un pieredzēm. Gadu gaitā mums ir bijusi privilēģija intervēt cilvēkus no dažādām valstīm – katrs ar unikālu stāstu, ambīcijām un skatījumu uz darbu un dzīvi.

Šī pieredze ir devusi ne tikai praktiskas zināšanas, kā veiksmīgi atrast un piesaistīt talantus, bet arī dziļāku izpratni par to, kā kultūru atšķirības var kļūt par priekšrocību komandā.

Esam darbojušies arī ar kandidātu relokāciju. Viena no aizraujošākajām daļām šajā procesā ir saprast, kas kandidātam ir svarīgi, kā viņš redz dzīvi Latvijā un kā mēs varam palīdzēt viņam šeit justies kā mājās.

Kāpēc starptautiskā personāla atlase ir svarīga?

Globālais darba tirgus piedāvā plašāku talantu loku, ļaujot uzņēmumiem atrast labākos speciālistus neatkarīgi no to atrašanās vietas. Paplašinot meklējumus ārpus vietējā talantu tirgus, uzņēmumi palielina savas iespējas piesaistīt augsti kvalificētus profesionāļus, kuri var sniegt jaunas perspektīvas, idejas un vērtīgu pieredzi komandai.

Tomēr, starptautiskā personāla atlase nav tikai par pārcelšanos – tā ir par integrāciju. Uzņēmumiem ir jānodrošina, ka viņu komandas ir gatavas uzņemt ārvalstu darbiniekus un atbalstīt viņu pielāgošanos, veidojot iekļaujošu darba vidi.


Galvenie ieguvumi no starptautiskās personāla atlases:


Plašāks talantu loks – darba devēji vairs nav ierobežoti ar ģeogrāfiskām robežām, meklējot augsti kvalificētus profesionāļus.
Dažādība un inovācijas – multikulturālas komandas veicina radošumu, problēmu risināšanu un zināšanu apmaiņu.
Spēcīgāks darba devēja tēls – uzņēmumi, kas pieņem globālo personāla atlasi, demonstrē savu apņemšanos ievērot daudzveidību un iekļaušanu, padarot tos pievilcīgākus labākajiem talantiem visā pasaulē.

Kultūras dažādības ietekme

Kultūras dažādība darbavietā veicina jaunas perspektīvas, inovatīvas idejas un uzlabo problēmu risināšanu. Dažādi skatījumi palīdz komandām pievērsties izaicinājumiem no dažādiem skatu punktiem, kas veicina efektīvākus risinājumus.

Tomēr kultūras atšķirības var radīt arī izaicinājumus, piemēram, valodas barjeras, atšķirīgus darba stilus un dažādas ekspektācijas attiecībā uz vadību un komunikāciju. Daudziem ārvalstu darbiniekiem būtisks izaicinājums ir kultūras pielāgošanās. Pētījumi liecina, ka 42% cilvēki saskārās ar grūtībām pielāgoties vietējiem paradumiem un kultūras normām, kas norāda uz kultūršoka izplatību pārcelšanās procesā. Šīs grūtības veicina zemāku produktivitāti un apmierinātības līmeni relocētajiem darbiniekiem (Expatica).

Lai atbalstītu kultūras integrāciju, uzņēmumiem vajadzētu:


• Nodrošināt kultūras apmācības un valodas atbalstu gan starptautiskajiem darbiniekiem, gan esošajiem darbiniekiem.
• Veicināt atvērtu komunikāciju un starpkultūru izpratnes iniciatīvas.
• Radīt iekļaujošu un draudzīgu darba vidi, kurā tiek novērtēta dažādība.

Galvenie soļi starptautisko talantu piesaistē

1. Piemērotāko kandidātu meklēšana

  • Izmantot starptautiskas darba platformas, piemēram, LinkedIn un Indeed.
  • Sadarboties ar starptautiskām personāla atlases aģentūrām, kas specializējas pārobežu darbā pieņemšanā.
  • Piesaistīt speciālistus no nišas nozarēm, izmantojot specializētas platformas.

2. Interviju process

  • Ņemt vērā kultūras nianses, kas ietekmē kandidātu atbildes.
  • Pielāgot intervijas metodes dažādiem komunikācijas stiliem un  gaidām.
  • Vērtēt pielāgošanās spējas un motivāciju, jo tās ir būtiskas veiksmīgai pārcelšanai.

3. Pārcelšanās plānošana

  • Sniegt atbalstu ar vīzām un darba atļaujām, lai nodrošinātu raitus juridiskos procesus.
  • Palīdzēt ar praktiskiem jautājumiem, piemēram, mājokļa meklēšanu, bankas konta atvēršanu un vietējo regulu izpratni.
  • Nodrošināt skaidru komunikāciju un draudzīgu vidi, lai palīdzētu darbiniekiem integrēties jaunajā darba vietā un sabiedrībā.

Kā pārvarēt relokācijas izaicinājumus

Pārcelšanās uz jaunu valsti nav tikai loģistikas jautājums – tas ir arī emocionāls un psiholoģisks pielāgošanās process. Darbinieki var saskarties ar stresu, neskaidrību un pat kultūršoku, kas var ietekmēt viņu produktivitāti un labbūtību.

Efektīvi risinājumi pārcelšanās izaicinājumu pārvarēšanai:


Mentorprogrammas – piesaistot mentoru vai kolēģi, kas palīdz integrēties darbavietā un vietējā kultūrā.
Finansiālais atbalsts – palīdzība ar sākotnējiem pārcelšanās izdevumiem, piemēram, mājokļa depozītu un ceļa izmaksām.
Regulāra komunikācija – uzņēmumiem jānodrošina regulāras sarunas ar jaunajiem darbiniekiem, lai risinātu problēmas un veicinātu piederības sajūtu.

Veiksmes stāsti un biznesa izaugsme

Uzņēmumi, kas veic starptautisku personāla atlasi, gūst labumu no jauniem skatījumiem, kultūru apmaiņas un stiprinātas globālās konkurētspējas.

Piemēram, veiksmīga kiberdrošības komandas izveide no dažādu valstu speciālistiem ļāva radīt uzlabotus drošības risinājumus un veicināja plašāku zināšanu apmaiņu.

Vēl viens piemērs ir IT speciālistu pārcelšanās uz Latviju, kur darba devēji nodrošināja integrācijas programmas ar valodas apmācību un kopienas veidošanas iniciatīvām. Rezultātā darbinieki ātrāk adaptējās, veicinot lielāku produktivitāti un apmierinātību darbā.

Galvenie secinājumi

• Starptautiskā personāla atlase paplašina piekļuvi augsta līmeņa talantiem un palīdz uzņēmumiem saglabāt konkurētspēju.
• Kultūras integrācija ir būtiska, lai nodrošinātu ilgtermiņa panākumus.
• Uzņēmumiem jāsniedz strukturēts atbalsts, tostarp pārcelšanās palīdzība, kultūras apmācība un mentorprogramma.
• Latvija, ar pareizu pieeju, var veiksmīgi piesaistīt globālos profesionāļus, stiprinot savu darbaspēku un veicinot ekonomisko izaugsmi.

Similar news

Darbinieki mazāk apsver iespēju par aiziešanu – iespējamie iemesli un ietekme uz darba tirgu
11 mar 2025

Darbinieki mazāk apsver iespēju par aiziešanu – iespējamie iemesli un ietekme uz darba tirgu

Tripod jau gandrīz 30 gadus veic darbinieku aptaujas gan Igaunijas, gan starptautiskās organizācijās un vienmēr ir analizējis darbinieku vēlmi mainīt darbu, proti, aiziet no pašreizējā darba devēja. 2023. gadā tika sasniegts visu laiku augstākais vēlmes aiziet rādītājs Tripod aptauju vēsturē – 35%. Savukārt, apkopojot pagājušā gada rezultātus, mēs novērojām būtisku šī rādītāja kritumu – līdz […]

Uncategorized
Atvērtība pieredzei
05 feb 2025

Atvērtība pieredzei

Atvērtība pieredzei ir viena no galvenajām personības īpašībām, kas būtiski ietekmē to, kā indivīdi pieņem jaunas idejas, izaicinājumus un inovācijas darbavietā. Šo iezīmi raksturo gatavība iepazīt jaunu pieredzi, radoši domāt un pielāgoties mainīgajiem apstākļiem. Lai gan augsta atvērtība var būt milzīga priekšrocība mūsdienu strauji mainīgajā darba vidē, tā var radīt arī zināmas problēmas. Turpretī zema […]

Uncategorized
Apzinīgums
22 jan 2025

Apzinīgums

Apzinīgums ir ļoti svarīga personības iezīme, kas būtiski ietekmē uzdevumu izpildi un vispārējo efektivitāti dažādās profesionālajās lomās. Ir svarīgi apzināties, ka, lai gan augsts apzinīgums var būt spēcīga priekšrocība daudzos amatos, ir konteksti, kuros zemāks līmenis var būt vienlīdz noderīgs. Tādās jomās kā grāmatvedība, finanses un IT augsta apzinīgums ir būtisks. Cilvēki, kuriem šī iezīme […]

Uncategorized
Semināru cikls “Tripod psiholoģiskie testi darbā ar cilvēkresursiem”
20 jan 2025

Semināru cikls “Tripod psiholoģiskie testi darbā ar cilvēkresursiem”

2025. gadā notiks semināru sērija personāla vadītājiem un personāla atlases speciālistiem, kuri līdz šim nav izmantojuši Tripod testus un kuri vēlas iepazīties ar psiholoģisko testēšanu kopumā, kā arī ar Tripod testiem. Semināru laikā mēs iepazīstināsim ar testu teorētisko pamatojumu un runāsim par to pielietojumu HR darbā, balstoties uz praktiskiem piemēriem. Galvenā uzmanība tiks pievērsta testu […]

Uncategorized
Pasīvie kandidāti: Kā atklāt slēptos talantus 
15 jan 2025

Pasīvie kandidāti: Kā atklāt slēptos talantus 

Iedomājieties: Emma, pieredzējusi datu zinātniece, ir pilnībā iedziļinājusies savā darbā lielā tehnoloģiju uzņēmumā. Viņas projekti ir aizraujoši, alga – konkurētspējīga, un viņa pat neapsver darba maiņu. Tomēr pēc sešiem mēnešiem viņa veiksmīgi strādā jaunā amatā – jūsu uzņēmumā.  Kā tas notika? Ļoti vienkārši – kāds veltīja laiku, lai saprastu viņas motivāciju, izveidotu uzticību un piedāvātu […]

Uncategorized
Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem
07 jan 2025

Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem

Nākošās Tripod testu licences apmācības norisināsies: 29.01.-30.01.2025.+20.02.2025. Personāla speciālisti apmācībās iegūs pamat zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izmantotu Tripod testus kandidātu un darbinieku izvērtēšanā. Cenā ir iekļauti izmēģinājuma testi apmācību dalībniekiem un diviem prakses gadījumiem, pusdienas, atspirdzinājumi, visi mācību materiāli, kā arī atbalsts pirmajos testēšanas projektos! Apmācības ir aizraujošas, interaktīvas un ļoti praktiskas! Apmācības ietver […]

Uncategorized
Labvēlīgums
13 dec 2024

Labvēlīgums

No psihologa viedokļa raugoties, labvēlīgums ir aizraujoša īpašība, kas būtiski ietekmē komandas darbu, konfliktu risināšanu un starppersonu dinamiku. Svarīgi ir uzsvērt, ka neviena personības iezīme pēc būtības nav slikta; drīzāk dažas no tām var būt piemērotākas noteiktām pozīcijām nekā citas. Mūsdienu sadarbības vidē, kur komandas locekļu mijiedarbība veicina inovāciju un produktivitāti, arvien lielāka nozīme ir […]

Uncategorized
Labklājība kā riska pārvaldības rīks
28 nov 2024

Labklājība kā riska pārvaldības rīks

Pastāvīgi mainoties uzņēmējdarbības un sociālajai videi, organizācijām ir pastāvīgi jāpielāgojas, lai saglabātu labu darbību un ilgtspējību. Risku pārvaldība bieži ir galvenais faktors, kas palīdz pārvarēt šos grūtos laikus. Tradicionāli riska pārvaldībā galvenā uzmanība tiek pievērsta finanšu un stratēģiskajiem riskiem, taču arvien vairāk organizāciju apzinās, ka darbinieku labklājībai ir svarīga loma organizācijas risku pārvaldībā. Kas ir […]

Uncategorized
Ask Us