2024-09-11

Emocionālā stabilitāte jeb tās pašas skalas otra dimensija – neirotisms – parasti ir kandidāta personības iezīme, kas darba devējus interesē visvairāk. Kandidāta emocionālās stabilitātes novērtēšana ir ļoti svarīga, jo emocionālā stabilitāte norāda uz indivīda spēju tikt galā ar stresu, pielāgoties pārmaiņām un saglabāt profesionalitāti sarežģītās situācijās. Produktivitātes saglabāšana, atrodoties saspringtā situācijā, ir būtiska ilgtermiņa panākumiem jebkurā amatā. 

Augsta emocionālā stabilitāte liecina par spēju kontrolēt savu emocionālo reakciju, līdz ar to darbinieks spēj saglabāt mieru saskaroties ar klientu noraidījumiem vai ignorēšanu, kā arī uzklausīt ne tik pozitīvas atsauksmes no darba devēju un kolēģu puses un uztvert to kā mācību pieredzi un attīstības iespēju. Viņš/viņa izmanto noderīgās atsauksmes sava snieguma uzlabošanai un vienkārši “laiž gar ausīm” to, kam nepiekrīt. Šādi darbinieki spēj saglabāt racionālu attieksmi jebkurā situācijā. Emocionāli stabiliem indivīdiem bieži vien ir īpašs pašizpausmes veids, viņi runā lēni, rūpīgi izvēlas vārdus, lieto pat atšķirīgu vārdu krājumu. Piemēram, ja jūsu kandidāts lieto tādas frāzes kā “racionāli domājot”, “paliksim mierīgi vai konstruktīvi” un spēj saglabāt rokas un stāju nekustīgu, nesatraukties un nepārtraukti “nedīdīties”, visticamāk, viņa/viņas emocionālā stabilitāte ir ļoti augsta. Tas noteikti izklausās pēc ļoti vēlama darbinieka. 

Bet ko darīt ar pārējiem? Tiem, kuriem ir zems emocionālās stabilitātes līmenis un augsts neirotisma līmenis? Lai arī mēs visi gribētu būt ļoti emocionāli stabili, pasaule ir pilna ar cilvēkiem, kurus aizvaino vai pat dziļi apvaino negatīvas atsauksmes, kuri nespēj saglabāt mieru stresa situācijās, kuriem ir nepieciešams, lai viņi visiem patiktu, pat ja viņi apzināti saprot, ka tas nav iespējams. Cilvēki ar augstu neirotisma līmeni nes “darbu uz mājām” un dažkārt viņiem ir grūtības aizmigt, jo viņi domā par kaut ko, kas nav izdarīts pareizi. Viņi pamana sava kolēģa noskaņojumu un var uzskatīt, ka viņi ir par to atbildīgi. Pat bez jebkādiem pierādījumiem reizēm pārņem sajūta, ka “kaut kas nav kārtībā”, un tā par katru cenu ir jānovērš. Cilvēkiem ar zemu emocionālo stabilitāti nepatīk nenoteiktība vai neparedzamība. Darbiniekus var ietekmēt sarežģītas situācijas mājās, kas ir ārpus viņu kontroles, un stresa reakcija “cīņa, bēgšana vai sastingšana” reizēm var traucēt būt produktīviem konkrētajā dzīves posmā. Indivīdiem ar augstiem neirotisma rādītājiem ļoti nepatīk tieša konfrontācija, un negatīvas atgriezeniskās saites sniegšana un saņemšana var kļūt par īstu problēmu. 

Tātad, vai varam secināt, ka cilvēki, kuriem ir zems emocionālās stabilitātes rādītājs un augsts neirotisma rādītājs, vispār nav piemēroti darba tirgum? Protams – nē! Viņiem ir daudz priekšrocību – viņi spēj sajust emocionālo temperatūru telpā. Neviena sūdzība no kolēģa vai klienta netiks ignorēta. Turklāt, lai gan personības iezīmēm ir bioloģisks pamats, emocionālo stabilitāti var “trenēt” un laika gaitā paaugstināt. Ar pieredzi mēs iemācāmies atšķirt to, kā dēļ ir vērts satraukties, no tā, ko mēs nevaram ietekmēt, tāpēc to nav vērts ņemt vērā. Atcerieties – nav sliktu personības iezīmju! 

Rezumējot, emocionālās stabilitātes novērtēšanai ir izšķiroša nozīme, jo tā nosaka kandidāta spēju tikt galā ar stresu, pielāgoties pārmaiņām un saglabāt profesionalitāti, padarot viņu par ļoti vēlamu darbinieku. Emocionāli stabilas personības izceļas ar racionalitāti un mierīgu komunikāciju, savukārt personas ar augstu neirotisma līmeni, neraugoties uz to, ka tās grūtāk tiek galā ar stresu un negatīvu atgriezenisko saiti, darba vietā sniedz vērtīgu emocionālo jūtīgumu. Ar laiku un pieredzi emocionālo stabilitāti var attīstīt, nostiprinot ideju, ka neviena personības iezīme pēc būtības nav slikta, jo katra no tām piedāvā unikālas stiprās puses, kuras var uzskatīt par darbinieka unikālo super-spēju. 

Similar news

Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem
10 sep 2024

Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem

Nākošās Tripod testu licences apmācības norisināsies: 23.10.-24.10.2024.+21.11.2024. Personāla speciālisti apmācībās iegūs pamat zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izmantotu Tripod testus kandidātu un darbinieku izvērtēšanā. Cenā ir iekļauti izmēģinājuma testi apmācību dalībniekiem un diviem prakses gadījumiem, pusdienas, atspirdzinājumi, visi mācību materiāli, kā arī atbalsts pirmajos testēšanas projektos! Apmācības ir aizraujošas, interaktīvas un ļoti praktiskas! Apmācības ietver […]

Uncategorized
Kā izskatās laba atgriezeniskās saites kultūra?
03 sep 2024

Kā izskatās laba atgriezeniskās saites kultūra?

Labas atgriezeniskās saites kultūras izveide organizācijā ir viens no faktoriem, kas būtiski veicina gan darbinieku, gan pašas organizācijas attīstību. Šāda kultūra veicina atklātu saziņu, nepārtrauktu mācīšanos un labāku sniegumu. Veicot pētījumus un ar tiem saistītos turpmākos pasākumus, dalīsimies ar galvenajiem punktiem, kas palīdz veidot spēcīgu un efektīvu atgriezeniskās saites kultūru. Radīt drošu psiholoģisko vidi darbā […]

Uncategorized
Darbinieku atlases vadība zema bezdarba līmeņa apstākļos 
20 aug 2024

Darbinieku atlases vadība zema bezdarba līmeņa apstākļos 

Nodarbinātības valsts aģentūras dati liecina, ka bezdarba līmenis Latvijā 2024. gada jūnija beigās bija 5,1%. Šodienas darba tirgū, ko raksturo zems bezdarba līmenis, uzņēmumi saskaras ar ievērojamiem izaicinājumiem, lai piesaistītu un noturētu talantīgākos darbiniekus. Mēs apzināmies šos izaicinājumus un piedāvājam savas zināšanas, lai palīdzētu klientiem gūt panākumus. Lūk, daži vērtīgi padomi un ieteikumi, kā orientēties […]

Uncategorized
Veiksmīgu komandu veidošana: stratēģijas, piemēri un rīki
25 2024

Veiksmīgu komandu veidošana: stratēģijas, piemēri un rīki

Mūsdienu straujajā biznesa pasaulē jebkuras organizācijas panākumi lielā mērā ir atkarīgi no tās komandu efektivitātes un darba ražīguma. Veiksmīgas komandas izveide nav tikai tās prasmīgie dalībnieki. Tas prasa rūpīgu plānošanu, skaidrus mērķus, efektīvu komunikāciju un pareizu vadību. Šajā rakstā mēs aplūkosim veiksmīgas komandas būtiskos elementus, izcelsim reālus piemērus un apspriedīsim rīkus, kas var uzlabot komandas […]

Uncategorized
Aicinām uz Tripod Intervijas kāršu apmācībām!
05 2024

Aicinām uz Tripod Intervijas kāršu apmācībām!

Mācību norises detaļas: 📅 Datums: 31. jūlijs 🕒 Laiks: 12:30 (pulcēšanās no 12:15) 📍 Vieta: Biroju ēka “Verde”, Roberta Hirša iela 1 Pilna cena apmācībām ir 240 EUR (Smart HR partneriem un LPVA biedriem atlaide -20%)! 💰 Kas ir Tripod intervijas kārtis? Tripod intervijas kārtis ir ideāls rīks personāla atlases un personāldaļas speciālistiem, kas vēlas […]

Uncategorized
Darba dzīve un pienākumi šodien
03 2024

Darba dzīve un pienākumi šodien

Darba dzīve un ar darbu saistītie pienākumi mūsdienās prasa, lai arvien vairāk darbinieku spētu izprast savu darba saturu, patstāvīgi pieņemt lēmumus un rast risinājumus problēmām, kas rodas. Šajā ziņā ir mainījusies arī vadītāja loma, pārejot no kontrolēšanas un vadīšanas uz darbinieka patstāvības un profesionālās attīstības atbalstīšanu. Būtiskās vadītāja kompetences arvien vairāk ietver koučinga vadības stilu, […]

Uncategorized
Atslēga uz darbinieku apmierinātību: Labumu paketes nozīme darbavietā
21 mai 2024

Atslēga uz darbinieku apmierinātību: Labumu paketes nozīme darbavietā

Mūsdienu konkurētspējīgajā darba tirgū izpratne par darbinieku vajadzībām un to apmierināšanu ir būtiska uzņēmumiem, kas vēlas noturēt esošos darbiniekus un piesaistīt jaunus. Labumu paketes darbavietā ietver plašu piedāvājumu klāstu, ko darba devēji papildu ikmēneša algai, sniedz saviem darbiniekiem. Šie labumi var ietvert veselības apdrošināšanu, pensiju plānus, apmaksātu atvaļinājumu, elastīgu darba laiku, profesionālās izaugsmes iespējas un […]

Uncategorized
Ekstraversija pret introversiju: kurš darbinieks uzņēmumam ir izdevīgāks?
03 mai 2024

Ekstraversija pret introversiju: kurš darbinieks uzņēmumam ir izdevīgāks?

Rakstu sērija par BIG 5 personības iezīmēm darba vidē Man bieži jautā, kā cilvēka personības novērtēšana var prognozēt viņa sniegumu profesionālajā vidē. Vai personībai vispār ir nozīme? Patiesībā ir! Personības iezīmes paredz uzvedību, problēmu risināšanas stratēģijas, personīgos izaicinājumus un veidus, kā mēs reaģējam uz ārējiem stimuliem u.c. Šoreiz mēs runāsim par ekstravertiem un introvertiem. Ekstraversija […]

Uncategorized
Ask Us