2024-02-29

Mūsdienu individuālās kultūras konkurences apstākļos, kad galvenās tēmas organizāciju psiholoģijā ietver terminus “individuāls” un “personīgs” nereti tiek uzdots jautājums- kur paliek sadarbība? Kā veiksmīgi sadarboties arī mēģinot sasniegt savus personīgos KPI, kā pārlieku nekonkurēt, tieši otrādi- papildinot viens otru, lai sasniegtu savus individuālos mērķus? Jo mēs apzināmies, ka īstenībā sadarbība ir palīdzoša un nepieciešama. Tā atvieglo grūtību pārvarēšanu, tā atbalsta personīgo un profesionālo izaugsmi.

Šobrīd par sadarbību jeb komandas darbu runā daudz vairāk nekā agrāk, jo ir mainījušies darba apstākļi. Tā kā sadarbība ir balstīta uz attiecībām, attālinātais vai hibrīda darba veids ļoti ietekmē šīs attiecības. Kovida laikos mēs novērojām, ka pārpratumi var rasties starp cilvēkiem, kas neatrodas vienā telpā, piemēram, e-pastā rakstītais saņēmējam var izklausīties daudz emocionālāks vai draudīgāks, nekā domāts patiesībā.

HR konsultanti strādājot ar komandām, strādā ar attiecībām. Bez komunikācijas, attiecības nevar izveidoties un attiecības pastāv tikai tik ilgi, kamēr abas puses tās vēlas. Ja darba līgums ir vienīgais abu pušu saistošais faktors, tad darbinieka vienīgā piesaiste uzņēmumam ir nākamā alga. Aplūkojot šādas darbinieku un darbu devēju attiecības, varam pieņemt, ka darbinieku var viegli pārtvert citi uzņēmumi pat īpaši necenšoties, kā arī, ja uzņēmumam ir jāsaīsina 100 darbinieku tad izvēle būs viegla.

Ja mēs pieņemam attiecības kā mainīgu vienību, tad tās ir jāveido, jāattīsta un tām ir jāpievērš uzmanība, respektīvi, komandas sadarbībā un attīstībā ir jāiegulda resursi. Labs komandas darbs ir būtisks, lai maksimāli palielinātu organizācijas veiktspēju, veicinātu inovācijas un radītu pozitīvu darba kultūru, kurā cilvēki var gan individuāli attīstīties, gan veicināt organizācijas panākumus. Pat iesaistot komandā ļoti talantīgus indivīdus, ja viņi neprot efektīvi sadarboties, rezultāta nav.

Tāpēc jau komandas veidošanas stadijā būtu nepieciešams ņemt vērā komandas biedru personību, lai nepieļautu kļūdas nākotnē. Balstoties uz Big 5 personības iezīmēm, varam aptuveni paredzēt, kā indivīds rīkosies sadarbībā ar citiem. Piemēram, darbinieks ar augstu emocionālo stabilitāti var palaist garām kādas nozīmīgas detaļas, taču rīkosies racionāli. Kolēģis ar augstāku labvēlīgumu var neaizrādīt citu kļūdas un baidīties no konfrontācijām. Kolēģis ar augstāku ekstraversiju var justies iztukšots un noguris attālinātā darba apstākļos, jo viņu uzlādē tiešā komunikācija ar cilvēkiem. Darbinieks ar zemāku apzinīgumu ir izcils ideju ģenerators, bet viņu var kaitināt visas tehniskās detaļas, kas ir jāizdara, lai projektu iesniegtu, savukārt, kolēģis ar augstāku apzinīgumu tās mazās tehniskās detaļas atrisinās ar prieku un laikā. Kolēģis ar augstu atvērtību pieredzei būs sajūsmā par tehniskiem jauninājumiem, savukārt kolēģis ar zemu atvērtību pieredzei, jauninājumus var uztvert ar lielu pietāti un noraidošu attieksmi.

Izzinot savu kolēģu personību, mēs apzināmies, kā efektīvāk komunicēt, sniegt atgriezenisko saiti, motivēt, asistēt un sadarboties. Tā mēs varam nodrošināt šīs būtiskās attiecības, veidojot pozitīvu darba vidi, kurā gan indivīdi, gan uzņēmums var attīstīties.

Similar news

Veiksmīgu komandu veidošana: stratēģijas, piemēri un rīki
25 2024

Veiksmīgu komandu veidošana: stratēģijas, piemēri un rīki

Mūsdienu straujajā biznesa pasaulē jebkuras organizācijas panākumi lielā mērā ir atkarīgi no tās komandu efektivitātes un darba ražīguma. Veiksmīgas komandas izveide nav tikai tās prasmīgie dalībnieki. Tas prasa rūpīgu plānošanu, skaidrus mērķus, efektīvu komunikāciju un pareizu vadību. Šajā rakstā mēs aplūkosim veiksmīgas komandas būtiskos elementus, izcelsim reālus piemērus un apspriedīsim rīkus, kas var uzlabot komandas […]

Uncategorized
Aicinām uz Tripod Intervijas kāršu apmācībām!
05 2024

Aicinām uz Tripod Intervijas kāršu apmācībām!

Mācību norises detaļas: 📅 Datums: 31. jūlijs 🕒 Laiks: 12:30 (pulcēšanās no 12:15) 📍 Vieta: Biroju ēka “Verde”, Roberta Hirša iela 1 Pilna cena apmācībām ir 240 EUR (Smart HR partneriem un LPVA biedriem atlaide -20%)! 💰 Kas ir Tripod intervijas kārtis? Tripod intervijas kārtis ir ideāls rīks personāla atlases un personāldaļas speciālistiem, kas vēlas […]

Uncategorized
Darba dzīve un pienākumi šodien
03 2024

Darba dzīve un pienākumi šodien

Darba dzīve un ar darbu saistītie pienākumi mūsdienās prasa, lai arvien vairāk darbinieku spētu izprast savu darba saturu, patstāvīgi pieņemt lēmumus un rast risinājumus problēmām, kas rodas. Šajā ziņā ir mainījusies arī vadītāja loma, pārejot no kontrolēšanas un vadīšanas uz darbinieka patstāvības un profesionālās attīstības atbalstīšanu. Būtiskās vadītāja kompetences arvien vairāk ietver koučinga vadības stilu, […]

Uncategorized
Atslēga uz darbinieku apmierinātību: Labumu paketes nozīme darbavietā
21 mai 2024

Atslēga uz darbinieku apmierinātību: Labumu paketes nozīme darbavietā

Mūsdienu konkurētspējīgajā darba tirgū izpratne par darbinieku vajadzībām un to apmierināšanu ir būtiska uzņēmumiem, kas vēlas noturēt esošos darbiniekus un piesaistīt jaunus. Labumu paketes darbavietā ietver plašu piedāvājumu klāstu, ko darba devēji papildu ikmēneša algai, sniedz saviem darbiniekiem. Šie labumi var ietvert veselības apdrošināšanu, pensiju plānus, apmaksātu atvaļinājumu, elastīgu darba laiku, profesionālās izaugsmes iespējas un […]

Uncategorized
Ekstraversija pret introversiju: kurš darbinieks uzņēmumam ir izdevīgāks?
03 mai 2024

Ekstraversija pret introversiju: kurš darbinieks uzņēmumam ir izdevīgāks?

Rakstu sērija par BIG 5 personības iezīmēm darba vidē Man bieži jautā, kā cilvēka personības novērtēšana var prognozēt viņa sniegumu profesionālajā vidē. Vai personībai vispār ir nozīme? Patiesībā ir! Personības iezīmes paredz uzvedību, problēmu risināšanas stratēģijas, personīgos izaicinājumus un veidus, kā mēs reaģējam uz ārējiem stimuliem u.c. Šoreiz mēs runāsim par ekstravertiem un introvertiem. Ekstraversija […]

Uncategorized
Mūsdienīga organizatoriskā izpēte: elastīgs rīks veiksmīgai uzņēmējdarbībai
24 apr 2024

Mūsdienīga organizatoriskā izpēte: elastīgs rīks veiksmīgai uzņēmējdarbībai

Mēs uzrunājām vairākus Baltijas valstu lielu organizāciju vadītājus un personāla vadītājus, lai noskaidrotu viņu viedokli par pētījumiem organizācijās – to nozīmi, gaidām un vērtību organizācijai. Interviju laikā atklājām dažādas tēmas, kas mūsdienās ir svarīgas veiksmīgiem uzņēmumiem, un aspektus kuru izpratnei ir nepieciešama informācija un atziņas no pētījuma. Koncentrēšanās uz darbiniekiem un to atbalstīšana Darbinieku emocionālā […]

Uncategorized
Neirodaudzveidība komandā: Kā atpazīt, palīdzēt un augt?
22 apr 2024

Neirodaudzveidība komandā: Kā atpazīt, palīdzēt un augt?

Marta beigās mēs atzīmējām starptautisko neirodaudzveidības nedēļu. Lai gan šī tēma ir jūtīga un aktuāla, cik daudz mēs patiesībā zinām par to, kas ir neirodaudzveidību un kā darbojas šāda komanda? Vispirms noskaidrosim pašu terminu. Neirodaudzveidība ir plašs jēdziens, kas apraksta smadzeņu darbību netipiskā veidā. Tas nenozīmē, ka kaut kas noteikti ir labāks vai sliktāks; tas […]

Uncategorized
Tripod intervijas kāršu apmācība
03 apr 2024

Tripod intervijas kāršu apmācība

Aktualitāte: Kāpēc ir svarīgi izprast kandidātu personību? Somu Darba-dzīves pētījumu asociācijas prezidente un Alto universitātes pētniece Hertta Vuorenmaa apgalvo, ka mūsdienās “soft skills” drīzāk vajadzētu dēvēt par “power skills”. No minētās pētnieces prezentācijas palika prātā citāts “Soft skills are the hardest ones”. Mūsdienu darba tirgū reti kad ir tā privilēģija izvēlēties aktīvu kandidātu ar visām […]

Uncategorized
Ask Us