Pēc organizācijas aptaujas veikšanas daudzas organizācijas mēdz uzsākt attīstības pasākumus, lai turpinātu darbu ar iegūtajiem rezultātiem. Šādi attīstības pasākumi var ietvert dažādas apmācības, seminārus un koučinga programmas. Ar to palīdzību ir iespējams būtiski ietekmēt atgriezeniskās saites prasmes, kas pēdējā laikā daudzās organizācijās ir kļuvušas par attīstības jomu. Efektīva atgriezeniskā saite – gan sniedzot, gan saņemot – ir veiksmīgas komunikācijas un komandas darba stūrakmens organizācijās. Bet kā tieši attīstības pasākumi palīdz uzlabot atgriezeniskās saites prasmes?
Atgriezeniskās saites nozīme
Atgriezeniskā saite galvenokārt ir instruments darbinieku motivācijas paaugstināšanai, taču tā arī palīdz viņiem novērst trūkumus un, ja nepieciešams, profesionāli attīstīties. Regulāra un konstruktīva atgriezeniskā saite palīdz darbiniekiem labāk izprast savas stiprās puses un jomas, kurās jāattīstās, tādējādi ļaujot viņiem efektīvāk strādāt darbā. Arī vadītājiem atgriezeniskā saite ir ļoti svarīga, lai labāk virzītu savu komandu uz mērķiem un novērstu būtisku problēmu rašanos.
Attīstības pasākumu nozīme atgriezeniskās saites prasmju uzlabošanā
Attīstības pasākumi ļauj dalībniekiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas efektīvai atgriezeniskās saites sniegšanai un saņemšanai. Šie pasākumi ietekmē atgriezeniskās saites prasmju attīstību vairākos veidos:
- Informācijas veicināšana: Mācību sesijas un semināri palīdz dalībniekiem saprast, kāpēc atgriezeniskā saite ir svarīga un kāda ir labākā prakse tās sniegšanā. Piemēram, tie palīdz vadītājiem labāk izprast, kā sniegt atgriezenisko saiti, kas ir konkrēta, konstruktīva un vērsta uz risinājumu, vienlaikus uzsverot saziņas stila nozīmi, kas savukārt palīdz izvairīties no tādām kļūdām kā pārmērīga kritika, neskaidrība vai personisku komentāru izteikšana.
- Prasmju attīstīšana: Mācību sesijas sniedz dalībniekiem iespēju praktizēt atgriezeniskās saites sniegšanu, izrunājot situācijas, kas atspoguļo reālus darba scenārijus. Šie vingrinājumi ļauj apgūt atgriezeniskās saites sniegšanas paņēmienus, piemēram, “es” ziņojumu izmantošanu, aktīvu klausīšanos un pārdomas.
- Paaugstina pārliecību: Piedalīšanās attīstības pasākumos, kas vērsti uz atgriezeniskās saites sniegšanu, palielina gan vadītāju, gan darbinieku pārliecību par atgriezeniskās saites sniegšanu un saņemšanu. Stabila zināšanu bāze un prakse mazina bailes no neērtām sarunām, kas savukārt veicina atklātu un godīgu komunikācijas kultūru organizācijā.
- Kultūras izpratnes veicināšana: Starptautiskās vai kultūras ziņā atšķirīgās darba vidēs ir svarīgi saprast, kā dažādās kultūrās tiek sniegta un saņemta atgriezeniskā saite. Attīstības pasākumi var palīdzēt darbiniekiem un vadītājiem ņemt vērā starpkultūru atšķirības un attiecīgi pielāgot savu pieeju, lai nodrošinātu, ka atgriezeniskā saite ir efektīva un saprotama.
Attīstības pasākumu īstenošana ikdienas darbā
Par attīstības pasākumu efektivitāti liecina to pielāgošana konkrētām organizācijas vajadzībām, kas atvieglo to satura pielietošanu ikdienas darbā. Tas nozīmē, ka semināram vai apmācībai jāietver dažādi materiāli, piemēram, teorētiskais pamats, diskusijas grupās un reālu gadījumu analīze.
Svarīgi arī, lai atgriezeniskās saites prasmju attīstīšana nebūtu atkarīga tikai no semināriem vai mācību sesijām. Vissvarīgākais un izšķirošais solis ir reālu praktisku izmaiņu ieviešana organizācijas atgriezeniskās saites sistēmā. Tas varētu ietvert jaunu atgriezeniskās saites sniegšanas kanālu izveidi, atgriezeniskās saites prakses ieviešanu jomās, kurās tās līdz šim nebija, vai vienkārši aktīvu apgūto prasmju pielietošanu savā darbā un komandā. Atgriezeniskās saites prasmju attīstīšana ir nepārtraukts process, kam nepieciešama atkārtota prakse. Tāpēc organizācijām sistemātiski jāpieiet atgriezeniskās saites prasmju attīstīšanai un, ja nepieciešams, jāatbalsta darbinieki šajā jomā.
Secinājumi
Attīstības pasākumiem ir būtiska nozīme atgriezeniskās saites prasmju uzlabošanā. Šie pasākumi ne tikai uzlabo darbinieku un vadītāju informētību un prasmes, bet arī rada labvēlīgu vidi atklātas un konstruktīvas komunikācijas uzplaukumam organizācijā. Galu galā tas veicina pozitīvas un atbalstošas darba kultūras izveidi, kurā neviens darbinieks nebaidās saņemt, lūgt vai sniegt atgriezenisko saiti. Tas, savukārt, atvieglo organizācijas plašāku mērķu sasniegšanu.