Pastāvīgi mainoties uzņēmējdarbības un sociālajai videi, organizācijām ir pastāvīgi jāpielāgojas, lai saglabātu labu darbību un ilgtspējību. Risku pārvaldība bieži ir galvenais faktors, kas palīdz pārvarēt šos grūtos laikus. Tradicionāli riska pārvaldībā galvenā uzmanība tiek pievērsta finanšu un stratēģiskajiem riskiem, taču arvien vairāk organizāciju apzinās, ka darbinieku labklājībai ir svarīga loma organizācijas risku pārvaldībā.
Kas ir labklājība darbā?
Labklājību bieži vien saprot vienkārši kā darbinieku veselību, taču no literatūras un veiksmīgāko organizāciju paraug prakses mēs zinām, ka tā ir kas vairāk. Labklājība ietver darba un privātās dzīves līdzsvaru, darba drošību, atvērtu vadības kultūru, motivējošu darba vidi un attīstības iespējas.
Kādus riskus pārvalda labklājība?
Risku pārvaldība vispirms ir svarīga, lai novērstu riskus un mazinātu to ietekmi. Darbinieku labklājības kā riska pārvaldības stratēģijas iezīmēšana palīdz organizācijām novērst un samazināt virkni risku:
Ierobežotas attīstības iespējas darbā: ne vienmēr par attīstības iespējām ir jādomā tikai kā par karjeras kāpnēm, kā arī ne vienmēr par karjeras attīstību vajadzētu domāt tikai kā par karjeras kāpnēm. Tā vietā darbinieku vēlmes bieži vien ir vairāk saistītas ar horizontālo attīstību, kad viņi vēlas uzņemties atbildīgākus un svarīgākus uzdevumus speciālista amatā. Pēdējo gadu laikā esam novērojuši, ka tieši šis labklājības aspekts ietekmē darbinieku vispārējo attieksmi pret savu organizāciju. No Tripod veiktajām analīzēm mēs esam novērojuši, ka tieši attīstības iespēju pieejamība spēcīgi ietekmē apsvērumus par aiziešanu no darba un organizācijas ieteikšanu eNPS (ieteikuma indeksa) ziņā.
Stress un izdegšana: no mūsu pašu veiktās analīzes un zinātniskās literatūras mēs zinām, ka zema labklājība ir saistīta ar augstāku hroniska stresa un izdegšanas līmeni. Dažādiem darbiniekiem to var būtiski veicināt dažādas problēmas, bet visbiežāk tās ir attiecības ar tiešo vadītāju, atzinības un atgriezeniskās saites trūkums, uztveres trūkums attiecībā uz saņemto atalgojumu un neuzticība vadībai. Tā kā problēmu loks ir tik plašs, organizācijām ir svarīgi periodiski novērtēt darbinieku labklājības līmeni visos šajos jautājumos. Pēc tam ir svarīgi aktīvi risināt nepieciešamos jautājumus, lai tos uzlabotu laikposmā starp aptaujām.
Ar sadarbību saistītie izaicinājumi: viens no svarīgākajiem darbinieku labsajūtas elementiem ir labi funkcionējošas komandas un vienmērīga sadarbība. Viens no svarīgākajiem labi funkcionējošas darbavietas elementiem ir laba komanda un labsajūta darbā. Neapmierinātība ar saviem kolēgiem bieži negatīvi ietekmē labsajūtu darbā. Negatīva atmosfēra gan komandā, gan starp struktūrvienībām ir tiešs darbinieku neapmierinātības avots, kas savukārt veicina izdegšanas sajūtu. Labi funkcionējošas komandas, atklāta komunikācija un atgriezeniskā saite uzlabo darbinieku garīgo un profesionālo labsajūtu. Tas, savukārt, veicina pozitīvāku darba devēja skatījumu kopumā.
Kopsavilkums
Labklājības iekļaušana riska pārvaldības stratēģijās ir svarīgs solis organizācijām, kas vēlas nodrošināt darbiniekiem drošu un patīkamu darba vidi. Tas, savukārt, veicina organizācijas panākumus un ilgtspēju kopumā. Holistiska pieeja darbinieku labsajūtai palīdz novērst un mazināt riskus, uzlabot darbinieku apmierinātību un sniegumu, kā arī radīt pozitīvu un atbalstošu darba vidi. Ja vēlaties apzinātāk pārvaldīt savas organizācijas labklājību, sazinieties ar mums info@tripodlink.lv