Labas atgriezeniskās saites kultūras izveide organizācijā ir viens no faktoriem, kas būtiski veicina gan darbinieku, gan pašas organizācijas attīstību. Šāda kultūra veicina atklātu saziņu, nepārtrauktu mācīšanos un labāku sniegumu. Veicot pētījumus un ar tiem saistītos turpmākos pasākumus, dalīsimies ar galvenajiem punktiem, kas palīdz veidot spēcīgu un efektīvu atgriezeniskās saites kultūru.
Radīt drošu psiholoģisko vidi darbā
Psiholoģiskā drošība ir būtiska, lai darbinieki justos ērti, daloties ar savām domām, idejām un bažām. Ja darbinieki baidās no iespējamām negatīvām sekām par atsauksmju sniegšanu, viņu ieguldījums atsauksmju sniegšanā un koncentrēšanās uz attīstību samazinās. Lai to novērstu, vadībai ir jārada vide, kurā kļūdu apspriešana neizraisa kritiku, bet tiek uzskatīta par iespēju mācīties un augt.
Vadītājiem šeit ir būtiska loma, rādot piemēru ar atklātu un godīgu attieksmi un gatavību atzīt savas kļūdas. Šādā veidā vadītāji var motivēt un iedrošināt savas komandas rīkoties tāpat. Turklāt ir ļoti svarīgi, lai vadītāji izmantotu atsauksmes, ko viņi saņem no saviem darbiniekiem. Regulāras un atklātas diskusijas, kurās darbinieki var brīvi dalīties ar savām domām un ieteikumiem, vēl vairāk stiprina psiholoģiskās drošības sajūtu.
Pastāvīgas atgriezeniskās saites sniegšana un saņemšana
Lai atgriezeniskā saite būtu efektīva, tai jābūt nepārtrauktam procesam, nevis tikai ikgadējam notikumam. Ja atgriezeniskā saite tiek sniegta un saņemta pastāvīgi, tā ļauj darbiniekiem nekavējoties pielāgot un uzlabot savu darbību, no kā labumu gūst gan darbinieks, gan visa organizācija.
Regulāras individuālas vadītāju un darbinieku tikšanās ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā nepārtraukti dalīties ar atgriezenisko saiti. Šajās tikšanās reizēs darbiniekiem ir iespēja apspriest savu progresu, problēmas un jomas, kurās nepieciešams pilnveidoties.
Tomēr ir arī svarīgi neaprobežoties ar atgriezeniskās saites apmaiņu tikai no augšas uz leju vai no apakšas uz augšu. Arī viena līmeņa darbiniekiem nepārtraukti jāsniedz viens otram atgriezeniskā saite. Vissvarīgākā joma, kurā darbiniekiem būtu jāsniedz atgriezeniskā saite vienam otram, ir sadarbība starp dažādām struktūrvienībām.
Konstruktīvas atgriezeniskās saites normalizēšana
Lai gan pozitīva atgriezeniskā saite motivē un iedrošina darbiniekus, konstruktīva atgriezeniskā saite ir būtiska, lai sasniegtu jēgpilnu attīstību. Konstruktīvas atgriezeniskās saites sniegšana dažkārt var šķist sarežģīta, taču, ja to dara pareizi un regulāri, tā kļūst par dabisku darba kultūras sastāvdaļu.
Lai konstruktīva atgriezeniskā saite būtu efektīva, tā jāizsaka skaidri, precīzi un jākoncentrējas uz konkrētām darbībām, kuras var uzlabot. Tā vietā, lai koncentrētos tikai uz problēmām, atgriezeniskā saite jāsniedz tā, lai palīdzētu darbiniekiem saprast, kā viņi var uzlabot savu rīcību un kādi pasākumi ir nepieciešami, lai virzītos uz priekšu. Svarīgi ir arī, lai konstruktīva atgriezeniskā saite būtu līdzsvarota ar kādu pozitīvu atgriezenisko saiti, tādējādi darbinieki justos motivēti un novērtēti.
Secinājumi
Gandrīz ideālas atgriezeniskās saites kultūras izveidei ir nepieciešami trīs galvenie soļi: psiholoģiskās drošības nodrošināšana, pastāvīgas atgriezeniskās saites sniegšana un saņemšana un konstruktīvas atgriezeniskās saites normalizēšana. Īstenojot šīs atgriezeniskās saites prakses, ir iespējams radīt vidi, kurā atgriezeniskā saite kļūst par dabisku un pozitīvu ikdienas darba sastāvdaļu, veicinot gan darbinieku, gan organizācijas nepārtrauktu attīstību.