2024-02-12

Pēdējie daži gadi HR jomā noteikti nav bijuši viegli – pandēmijas un pēcpandēmijas izaicinājumi, piemēram, mainījusies attieksme pret darbu un attālinātā/hibrīddarba dominēšana darba tirgū, ir radījuši un turpina radīt milzīgus izaicinājumus organizācijām. Lai efektīvi risinātu gan esošos izaicinājumus, gan sagatavotos jaunām vēsmām tirgū, piemēram, mākslīgā intelekta attīstībai, aicinām iepazīties ar šī gada lielākajām personāla vadības tendencēm.

Mākslīgais intelekts un kā tam sagatavoties?

Šī ir viena no lielākajām spekulāciju jomām – cik daudz un kāda veida darba mums tas prasīs. Ir interesanti lasīt šīs prognozes, taču nav ieteicams pārāk kaislīgi parakstīties zem šīm spekulācijām. Atcerēsimies, vēl tikai pirms gada visi teica, ka mākslīgais intelekts neaizstās radošumu, un pirms pusgada bijām liecinieki Holivudas aktieru un radošo personību streikiem, skaitot, cik daudz naudas un pasūtījumu zaudēja ārštata satura veidotāji un redaktori. Pagaidām varam teikt, ka vislielākais automatizācijas potenciāls ir kognitīvajām (analītiskajām, radošajām) funkcijām, bet vismazākais – motoriskajām un sociālajām (cilvēku mijiedarbībai nepieciešamajām) funkcijām.

Un kopumā apgalvojums par darbavietu zaudēšanu ir pārāk spēcīgs, jo pagaidām mākslīgais intelekts var atņemt uzdevumus, nevis darbavietas. Tāpēc izmantosim to un nodosim tam visus vismazāk interesantos, laikietilpīgos analītiskos un tehniskos uzdevumus un padarīsim savu darbu interesantāku, vairāk laika veltot stratēģijai, vadībai, funkciju robežu paplašināšanai un gatavošanos nākotnei.

Kuras prasmes būs svarīgas nākotnē?

Nav viegli pateikt, kādas prasmes būs aktuālas nākotnē, taču šogad noteikti nekļūdīsieties, ja uzsvaru liksiet uz šīm trim prasmēm:

  1. Tehnoloģiskās prasmes, kas ir izšķirošas mākslīgā intelekta izzināšanai un darba optimizēšanai;
  2. Cilvēcība, kuru tuvākajās desmitgadēs neviens mākslīgais intelekts jums neatņems un jaunā paaudze noteikti pieprasīs;
  3. (Paš)līderības prasmes – palīdzēt orientēties strauji mainīgā un neskaidrā vidē un mobilizēt citus rīcībai.

Talantu uzvedības un vadības maiņa

Tie, kas nodarbojas ar darbinieku (klientu apkalpošanas speciālistu, pārdošanas konsultantu, noliktavas darbinieku, aprūpētāju, apkopēju, apkopēju u. c.) pieņemšanu darbā, ļoti labi redz dzimstības samazināšanās sekas. Ja cilvēki var izvēlēties, viņi izvēlas nestrādāt slikti atalgotu, fiziski un emocionāli smagu, zema statusa darbu, turklāt bez iespējas strādāt no mājām. Turklāt šogad darba tirgū būs vairāk Z paaudzes pārstāvju nekā gados vecāku darbinieku (“baby boomers”), kuri no vairākuma atšķiras ar to, ka darbs viņiem nav tikai darbs un veids, kā nopelnīt naudu. Viņiem rūp:

  • nozīme
  • komanda
  • pārredzama un uzklausoša organizācija
  • emocionālā veselība
  • daudzveidība un iekļaušana
  • empātiski līderi

Šīs prasības būtiski mainīs organizācijas kultūru un vadītāju gaitas, lai motivētu un iesaistītu šos darbiniekus darbā. Laika gaitā visiem būs jāmācās:

  • iepazīt savus cilvēkus un veidot ar viņiem ne tikai profesionālu, bet arī cilvēcisku saikni;
  • nodrošināt viņu profesionālo un personīgo izaugsmi, izmantojot regulāru koučingu un tehnoloģiju apmācību;
  • veidot organizāciju, kas rada ilgtermiņa vērtību, un ļoti labi informēt par to, cik svarīgi tas ir ne tikai pašai organizācijai, bet arī plašākai ekonomikas sistēmai un sabiedrībai.

Šie punkti ir būtiski ne tikai talantu piesaistīšanai un noturēšanai, bet arī pašas organizācijas izdzīvošanai. Samazinoties cilvēku skaitam, ir jāsāk meklēt veidi, kā augt un vadīt, izmantojot inovācijas, automatizāciju un efektivitāti. Darbinieku produktivitāte pasaulē jau 17 gadus ir stagnējusi, un mākslīgais intelekts ir viens no cerību stariem, kas to var mainīt uz labo pusi.

Attālinātais darbs joprojām ir ļoti aktuāla tēma, jo tas ir viens no svarīgākajiem motivatoriem (līdzās atalgojumam un labam vadītājam), kas motivē darbiniekus mainīt darbu, ja šādas iespējas nav. Tikmēr pētījumi liecina, ka attālinātais darbs ievērojami kavē inovācijas sadarbības trūkuma dēļ (pat tad, ja pastāvīgi notiek saziņa, izmantojot video), tāpēc bez kompromisa šis jautājums netiks atrisināts. Lai panāktu produktīvas pārmaiņas, ir labi jānosaka, kuri darbinieki ir jāatgriežas birojos un kuri var strādāt hibrīdā vai attālināti. Un, pat ja pēdējiem nav izšķirošas nozīmes inovāciju ieviešanā, viņiem tomēr ir jānodrošina atšķirīgas vadības, iekļaušanas, komunikācijas un motivācijas metodes nekā birojā strādājošajiem. Šī atbildība, par kuru mums pašlaik nav labas prakses rokasgrāmatu, gulstas uz vidējā līmeņa vadītāju pleciem. Un tie, kas šo izaicinājumu pārvarēs, gūs lieliskus augļus – daudz spēcīgākus darbiniekus nekā vidēji tirgū un augstākus rezultātus nekā konkurenti, kuri šo praksi nepiemēro.

HR loma joprojām ir viena no svarīgākajām.

Kad cilvēki ir uzņēmumu lielākie izaicinājumi, to meklēšana un atlase, iekļaušana, noturēšana un motivēšana, personāla vadītājiem būs ne tikai daudz darba, bet arī ļoti svarīgi. Kādi ir galvenie uzdevumi un projekti, kas šogad gaida HR vadītājus?

Automatizācijas jomā:

  • Pilnīga vai daļēja trūkstošo pozīciju automatizācija;
  • Iekšējās saziņas uzlabošana ar automatizācijas palīdzību;
  • Produktivitātes palielināšana ar automatizācijas palīdzību.

Personāla vadības jomā:

  • Automatizācijai un nenoteiktībai noturīgu prasmju attīstīšana sev un citiem: tehnoloģiskās, cilvēku vadības un (paš)vadības prasmes.

Vadības jomā:

  • Palīdzēt dažādu līmeņu vadītājiem atrast valodu ar saviem cilvēkiem, tostarp tiem, kas strādā hibrīdā/attālinātā režīmā, kā arī ar jauno paaudzi, veidojot divvirzienu ielu, kur, no vienas puses, organizācija sadzird un reaģē uz darbinieku vēlmēm, bet, no otras puses, darbinieki novērtē sniegtos ieguvumus, izprot savu lomu spēcīgas vadošas organizācijas veidošanā.

Similar news

Upskilling and Reskilling: Karjeras izaugsmei un uzņēmumu attīstībai 
21 nov 2024

Upskilling and Reskilling: Karjeras izaugsmei un uzņēmumu attīstībai 

Mūsdienu mainīgajā darba tirgū spēja pielāgoties ir kļuvusi par būtisku prasmi. Neatkarīgi no tā, vai motivē vēlme apgūt jaunu nozari, personīgās izaugsmes ambīcijas, vai arī mainīgā darba tirgus prasības, daudzi darbinieki nonāk krustcelēs, apsverot savu nākamo karjeras soli.   Šīs pārejas pamatā ir divi jēdzieni: upskilling jeb kvalifikācijas celšana un reskilling jeb kvalifikācijas maiņa. Šīs stratēģijas […]

Uncategorized
Talantu Vadība: Spocīgie HR Stāsti
31 okt 2024

Talantu Vadība: Spocīgie HR Stāsti

Halovīns parasti tiek saistīts ar spokiem, biedējošām maskām vai spoku namiem, bet HR pasaulē patiesas šausmas rodas no negaidītām talantu vadības murgu situācijām. Kamēr spoki un briesmoņi parādās tikai reizi gadā, HR speciālisti sastopas ar aizraujošām situācijām visu gadu. Ienirsim dažos stāstos, kas katram HR profesionālim liek izjust zosādu, un apskatīsim, kā pārvarēt šīs bailes! […]

Uncategorized
Kandidātu pieredzes vadība 
24 okt 2024

Kandidātu pieredzes vadība 

Kandidāta pieredze ir ceļojums, ko potenciālais darbinieks iet kopā ar uzņēmumu visā atlases procesā, sākot ar darba sludinājumu un beidzot ar darba piedāvājuma saņemšanu.  Arī šogad daudzi uzņēmumi ir saskārušies ar ievērojamām atlases grūtībām, piemēram, mazāks kandidātu skaits, mainījušās darba meklētāju vēlmes un sīvāka konkurence par talantīgākajiem darbiniekiem. Ņemot vērā šos šķēršļus, cik būtiska ir […]

Uncategorized
Attīstības ietekme uz atgriezeniskās saites prasmēm
19 sep 2024

Attīstības ietekme uz atgriezeniskās saites prasmēm

Pēc organizācijas aptaujas veikšanas daudzas organizācijas mēdz uzsākt attīstības pasākumus, lai turpinātu darbu ar iegūtajiem rezultātiem. Šādi attīstības pasākumi var ietvert dažādas apmācības, seminārus un koučinga programmas. Ar to palīdzību ir iespējams būtiski ietekmēt atgriezeniskās saites prasmes, kas pēdējā laikā daudzās organizācijās ir kļuvušas par attīstības jomu. Efektīva atgriezeniskā saite – gan sniedzot, gan saņemot […]

Uncategorized
Emocionālā stabilitāte 
11 sep 2024

Emocionālā stabilitāte 

Emocionālā stabilitāte jeb tās pašas skalas otra dimensija – neirotisms – parasti ir kandidāta personības iezīme, kas darba devējus interesē visvairāk. Kandidāta emocionālās stabilitātes novērtēšana ir ļoti svarīga, jo emocionālā stabilitāte norāda uz indivīda spēju tikt galā ar stresu, pielāgoties pārmaiņām un saglabāt profesionalitāti sarežģītās situācijās. Produktivitātes saglabāšana, atrodoties saspringtā situācijā, ir būtiska ilgtermiņa panākumiem […]

Uncategorized
Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem
10 sep 2024

Tripod testu licencēšanas apmācību programma personāla speciālistiem un vadītājiem

Nākošās Tripod testu licences apmācības norisināsies: 23.10.-24.10.2024.+21.11.2024. Personāla speciālisti apmācībās iegūs pamat zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izmantotu Tripod testus kandidātu un darbinieku izvērtēšanā. Cenā ir iekļauti izmēģinājuma testi apmācību dalībniekiem un diviem prakses gadījumiem, pusdienas, atspirdzinājumi, visi mācību materiāli, kā arī atbalsts pirmajos testēšanas projektos! Apmācības ir aizraujošas, interaktīvas un ļoti praktiskas! Apmācības ietver […]

Uncategorized
Kā izskatās laba atgriezeniskās saites kultūra?
03 sep 2024

Kā izskatās laba atgriezeniskās saites kultūra?

Labas atgriezeniskās saites kultūras izveide organizācijā ir viens no faktoriem, kas būtiski veicina gan darbinieku, gan pašas organizācijas attīstību. Šāda kultūra veicina atklātu saziņu, nepārtrauktu mācīšanos un labāku sniegumu. Veicot pētījumus un ar tiem saistītos turpmākos pasākumus, dalīsimies ar galvenajiem punktiem, kas palīdz veidot spēcīgu un efektīvu atgriezeniskās saites kultūru. Radīt drošu psiholoģisko vidi darbā […]

Uncategorized
Darbinieku atlases vadība zema bezdarba līmeņa apstākļos 
20 aug 2024

Darbinieku atlases vadība zema bezdarba līmeņa apstākļos 

Nodarbinātības valsts aģentūras dati liecina, ka bezdarba līmenis Latvijā 2024. gada jūnija beigās bija 5,1%. Šodienas darba tirgū, ko raksturo zems bezdarba līmenis, uzņēmumi saskaras ar ievērojamiem izaicinājumiem, lai piesaistītu un noturētu talantīgākos darbiniekus. Mēs apzināmies šos izaicinājumus un piedāvājam savas zināšanas, lai palīdzētu klientiem gūt panākumus. Lūk, daži vērtīgi padomi un ieteikumi, kā orientēties […]

Uncategorized
Ask Us